آيت الله مكارم شيرازي گفت: تنها راه حل مشكل سوريه مذاكره است و حكومت در سوريه بايد بر اساس برگزاري انتخابات و خواست مردم تعيين شود، زيرا راه خاموش كردن آتش بنزين ريختن بر روي آن نيست.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،آيت الله ناصر مكارم شيرازي در جمع زائرين بارگاه منور علي بن موسي الرضا(ع) در صحن جامع رضوي به ايراد سخنراني پرداخت و با اشاره به تحولات اخير كشور سوريه، اظهار داشت: مسلمانان دنيا بايد از خواب غفلت بيدار شوند و علماي جهان اسلام نبايد در برابر فجايع سوريه سكوت اختيار كنند؛ آمريكا و هم پيمانانش در حال ويراني كشورهاي اسلامي يكي پس از ديگري هستند. ابتدا افغانستان، بعد عراق و اكنون هم كه مصر و سوريه را به پرتگاه ويراني مي‌كشانند. اين مستكبران مي‌خواهند كشورهاي اسلامي را به مشتي خاك مبدل كنند.

وي افزود: امروز مسلمانان در خواب غفلت فرو رفته‌اند كه اين مسائل را نمي‌بينند و به جان يكديگر افتاده‌اند. استكبار مي‌خواهد به بهانه‌ي استفاده از سلاح شيميايي به سوريه حمله كند، در حالي كه هنوز مشخص نشده كه كدام طرف از اين سلاح استفاده كرده است. آنان حتي منتظر گزارش بازرسان سازمان ملل هم نمي‌شوند و مدام تهديد به حمله نظامي مي‌كنند.

ماجراجويي در سوريه براي آمريكا گران تمام خواهد ‌شد

این مرجع تقلید تصريح كرد: حمله به سوريه قطعاً براي آمريكا گران تمام خواهد شد و مطمئنا بي‌امني به ساير كشورها نيز كشيده خواهد شد. من تأكيد مي‌كنم صلح در سوريه فقط از راه مذاكره بين طرف‌هاي درگير حاصل مي‌شود و فقط مردم سوريه هستند كه بايد سرنوشت خود را تعيين كنند.

آيت الله مكارم شيرازي با تاكيد بر اين مطلب كه «علماي اسلام بايد فرياد اعتراض در برابر اقدامات ستمگرانه اين زورگويان بي‌عقل برآورند»، ابراز داشت: اين زورگويان هر كجا كه منافعشان به مخاطره بيفتد، از هيچ جنايتي صرف نظر نمي‌كنند، ببينيد كه براي حفظ رژيم اسرائيل دست به چه جناياتي مي‌زنند. اميدوارم مسلمانان جهان چشم‌ خود را باز كنند و اين جنايات را ببينند و با هم متحد شوند؛ مسلمين بايد دشمن خود را بشناسند و دست در دست چنين دشمني نگذارند.

توصیه به رييس جمهور

این مرجع عالی قدر شیعه در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين مطلب كه «به رييس جمهور محترم تذكر مي‌دهم كه مراقب باشد كه دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش را بايد به دست افراد آگاه و معتقد به مباني و فرهنگ اسلامي سپرد»، متذكر شد: اگر به دنبال تبليغ دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش غربي باشيم و برنامه‌هاي آنان را بخواهيم پياده كنيم، قطعاً راه به جايي نخواهيم برد. در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش بايد نسبت به برنامه‌ها، كتب درسي و معلمين حساس بود و دقت كرد كه اگر اين سه مورد اصلاح شود، كشور نيز اصلاح خواهد شد.

وي ادامه داد: اگر مي‌خواهيم جامعه اصلاح شود تا ديگر شاهد اختلاس سه هزار ميليارد توماني و اين قبيل پرونده‌ها نباشيم، تنها برگزاري دادگاه و محاكمه متهمان كافي نيست، اصلاحات را بايد از دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش آغاز كرد، بذر اعتقاد به خدا، تقوا و احساس مسئوليت را بايد در دوره دانشگاه و آموزش و پرورش در نهاد افراد جامعه كاشت.

آيت الله مكارم شيرازي تأكيد كرد: چنين اختلاس‌ها و دزدي‌هايي در نظام مقدس اسلامي شرم آور است و تمام اين مشكلات از اين سرچشمه مي‌گيرد كه ما به پايه‌هاي آموزش اهميت نداده‌ايم و از ريشه مسائل را حل نكرده‌ايم.

ميوه درخت ايمان، عمل صالح است

اين استاد حوزه علميه در بخش ديگري از بيانات خود به موضوع ايمان و جلوه‌ي آن در عمل انسان اشاره كرد و متذكر شد: اگر درخت ايمان آفت نداشته باشد، ميوه عمل صالح و اخلاق فضيله بر شاخ‌سار آن حاصل مي‌شود. هر عملي كه منفعت و سودي را به خلق برساند جزو اعمال صالح به شمار مي‌آيد.

آيت الله مكارم شيرازي ادامه داد: دانشگا‌ه‌هيان، پزشكان، كارمندان، كارگران، بازاريان و غيره، اگر هدفشان از كاري كه انجام مي‌دهند، رضاي خدا و خدمت به جامعه و مردم باشد، هر قدمي كه در اين راه بر دارند، حسنه‌اي برايشان نزد خداوند ثبت خواهد شد و حتي اگر انسان در همه امور خود قصد قربت و رضاي خدا را داشته باشد، مانند اين است كه همواره در حال عبادت است.‌/س

 

برچسب ها: مستکبران ، کشور ، اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.