در حالی کشورهای غربی بلافاصله پس از نشست شورای حکام، انتظار دارند ایران در دور جدید مذاکرات با آژانس امتیازهای اساسی درباره پارچین واگذار کند كه گزارش اخیر آژانس نشان می‌دهد غرب هیچ‌کدام از دیدگاه‌های به شدت رادیکال خود را که منجر به عدم توافق ایران و آژانس درباره مدالیته شده بود، تغییر نداده است.

به گزارش حوزه سياست‌خارجي باشگاه خبرنگاران، پايگاه مطالعات استراتژيك برنامه هسته‌اي ايران در گزارشي به رابطه حمله سوريه و موضوع هسته‌اي كشورمان پرداخت.

 در اين گزارش آمده است: خبرگزاری رویترز از وین در گزارشی از قول دیپلمات‌های غربی گفت هم زمان با حمله به سوریه غرب امیدوار است ایران در نشست 5 مهر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاضر به واگذاری امتیازهایی اساسی شود.

فردریک دال، خبرنگار این خبرگزاری در وین روز 14 شهریور 1392 در گزارشی نوشت که غرب انتظار دارد حسن روحانی رئیس جمهور ایران در نشست 5 مهر به وعده‌ای که درباره شفافیت بیشتر در برنامه هسته‌ای داده عمل کند.

یک دیپلمات دراین باره به رویترز گفته است: «بايد مذاكرات ايران و ناظران آژانس كه قرار است 27 سپتامبر (5 مهر) برگزار شود با پيشرفت هاي عيني همراه باشد. همچنين دولت جديد ايران نشان دهد شفاف‌تر و دوستانه‌تر عمل مي‌كند؛ همانطور كه حسن روحاني، رئيس جمهوري اين كشور وعده داده بود».
 
این دیپلمات ادامه داده است: «نشست ايران با ناظران آژانس اواخر ماه جاري فرصتي براي ايران است تا پيام متفاوتي را به جامعه جهاني بفرستد. نشست 27 سپتامبر بسيار مهم و جالب خواهد بود. اميدواريم تا ماه نوامبر شورای حکام (آبان /آذر) شفافيت بيشتري در مورد پرونده ايران و اقدامات اين كشور در خصوص مسائل مطرح به دست برسد. با آنكه مذاكرات ايران با آژانس با مذاكرات اين كشور با گروه 1+5 متفاوت است، اما تاثير متقابل و فراواني بر هم و به طور كلي حل مساله هسته‌اي ايران دارد».
 
در همین حال، رویترز از قول دیپلمات‌های غربی در وین نوشته است که غرب با هدف ایجاد فرصت برای ایران قصد دارد در نشست آتی شورای حکام فشار خاصی به ایران وارد نکند.
 
این خبرگزاری با اشاره به اینکه نشست آتی شورای حکام 18- 20 شهریور برگزار می‌شود، نوشته است: «ديپلمات‌هاي غربي گفته‌اند كه قدرت‌هاي جهان در نشست هفته آينده آژانس بين‌المللي انرژي اتمي فشار بيشتري بر ايران نمي‌آورند تا رييس جمهوري جديد و ميانه‌رو اين كشور زمان لازم براي نشان دادن جديت در كاهش تنش‌ها بر سر فعاليت‌هاي اتمي را داشته باشد».

يك ديپلمات غربي در اين زمينه به روزیترز گفته است: « ادبيات و لحن دولت ايران به طرز محسوسي تغيير كرده است كه ما آن را تشخيص داده و از آن استقبال مي‌كنيم. طرحي براي ارائه قطعنامه عليه ايران وجود ندارد. ما بايد دست كم به آنها زمان لازم را براي عمل به وعده‌هايشان بدهيم».

این خبرگزاری سپس به ارتباط مذاکرات هسته‌ای و حمله امریکا به سوریه پرداخته و نوشته است که غرب نگران است حمله به سوریه روند مذاکرات با دولت روحانی را تخریب کند.
 
این خبرگزاری از قول یک دیپلمات غربی نوشته است: «غرب با هدف تقويت موقعيت داخلي روحاني در برابر تندروها به ويژه در صورت حمله به سوريه خواستار تسهيل رفتار با ايران است».
 
اگرچه رویترز معنای واژه تسهیل را در اینجا روشن نکرده، ولی دقت در بقیه محورهای این گزارش نشان می‌دهد حداکثر انعطافی که غرب حاضر است در مقابل دولت روحانی از خود نشان بدهد، عدم صدور قطعنامه جدید در شورای حکام است.

این در حالی است که کشورهای غربی بلافاصله پس از نشست شورای حکام، انتظار دارند ایران در دور جدید مذاکرات با آژانس امتیازهای اساسی درباره پارچین واگذار کند.
 
اما گزارش اخیر آژانس نشان می‌دهد غرب هیچ‌کدام از دیدگاه‌های به شدت رادیکال خود را که منجر به عدم توافق ایران و آژانس درباره مدالیته شده بود، تغییر نداده است.

با این وصف، ظاهرا انتظار غربی‌ها این است که میوه حمله به سوریه را در گام اول در 5 مهر بچینند.

انتهاي‌پيام/

 

برچسب ها: حمله ، سوریه ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار