لوسمی شایع ترین سرطان اطفال در جهان است که خوشبختانه در سالهای اخیر درمان این بیماری با موفقیت انجام شده است.

سرطان خون یا همان لوسمی یکی از مهلک ترین بیماری هایی است که هر ساله تعدادی از مردم جهان را قربانی می کند ، این بیماری در واقع نوعی بیماری پیش رونده و بدخیم اعضای خون ساز بدن انسان است.

وحید معاضد ، فوق تخصص خون و انکولوژی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبر نگاران ِکرمان با اشاره به اینکه سرطان خون در اثر افزایش تعداد سلول‌های غیرطبیعی و اصطلاحاً سلول‌های بلاست در مغزاستخوان اتفاق می‌افتد ، افزود: مغزاستخوان برای اینکه بتواند سلول‌های طبیعی شامل گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت را بسازد، یک سلول به نام بلاست این کار را می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این سلول‌ قدرت زایش و تکثیر بالایی دارد و به سرعت تعداد زیادی سلول نارس می‌سازد.

دکتر معاضد تصریح کرد: اگر در روند تبدیل سلول‌های نارس به رسیده وقفه ایجاد شود، سرطان‌خون پدید می‌آید.

وی با اشاره به اینکه سرطان خون به دو دسته حاد ومزمن تقسیم می شود ،افزود: سرطان حاد با درمان دارویی کنترل و پیوند برای آن انجام می شود ولی در نوع مزمن بیمار مدتهای طولانی با دارو می توانند به زندگی خود ادامه دهد.

این فوق تخصص خون و انکولوژی احساس ناخوشی عمومی، تظاهر لکه های دانه اناری زیرپوست، لخته یا منعقد نشدن خون، عفونت های مکرر و عود آن ها، درد استخوان و مفاصل، احساس سیری و بی اشتهایی، کم خونی، خواب آلودگی، خون ریزی مکرر بینی، ضعف و لاغری ممتد را از مهمترین علائم هشدار دهنده سرطان خون عنوان کرد.

دکتر معاضد با بیان اینکه سرطان خون بر تولید و عملکرد سلول های گلبول های خونی اثر می گذارد ، گفت: بیشتر این سرطان ها از مغز استخوان شروع می شوند.

وی لوسمی، لنفوم و میلوم را سه نوع اصلی سرطان خون عنوان کرد و افزود: تعداد مبتلایان به این سرطان در حال افزایش اند و آقایان بیشتر به این بیماری دچار می شوند.

دکتر معاضد با بیان اینکه درمان اصلی سرطان خون شیمی‌درمانی است ، افزود: گام بعد از شیمی درمانی پیوند مغز استخوان از خواهر، برادر یا از پدر و مادر است که به این ترتیب از عود مجدد سرطان جلوگیری می شود./س


برچسب ها: لوسمی ، شایع ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.