وزير نفت گفت:دولت در سال جاري برنامه اي براي افزايش قيمت بنزين ندارد و بايد در اين باره در بودجه سال آينده بحث شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، بيژن نامدار زنگنه در جمع خبرنگاران در مورد ديپلماسي نفتي ايران گفت: ديپلماسي فراتر از صادرات است و ايران به عنوان كشوري كه داراي دومين ذخاير نفت و گاز دنياست و به همين دليل، براي انجام هر فعاليتي در حوزه روابط خارجي بايد به توان ملي توجه كنيم.
 
وي ادامه داد: بخش نفت نيز وظيفه خود مي داند كه به مجموع قدرت ملي و ديپلماسي كشور توجه كند تا با اقتدار و توانمندي از وضعيت فعلي خارج شود. 

زنگنه در خصوص به كارگيري بخش خصوصي در بخش نفتي كشور گفت: در اين دوره در محل هايي مانند پتروشيمي، منحصر به بخش خصوصي خواهد بود و با توجه به ابلاغ سياستهاي اصل ۴۴ توسط مقام معظم رهبري و قانوني كه بر اين اساس تصويب شده و نيز با توجه به سياست دوري از خام فروشي، توليد فرآورده هاي نفتي از طريق بخش خصوصي انجام مي شود.
 
وزير نفت ابراز اميدواري كرد كه بخش خصوصي روز به روز تقويت شود و مالكيت عمومي در آن افزايش يابد و اين به معناي واقعي خصوصي شود.

خصوصي سازي بدون رانت در بازار

وي تصريح كرد: در زمينه بازرگاني نفت نيز مسير براي بخش خصوصي باز مي شود و اين بخش نيز معتقد است كه بايد در شرايط رقابتي و باز شدن فضا، فعاليتهاي خود را انجام دهد تا بخش خصوصي بدون رانت وارد بازار شود.

ذخيره سازي کافي در بنزين صورت گرفته

زنگنه درباره میزان تولید بنزین در کشور تصریح کرد: الان به میزان کافی ذخیره داریم و تولیدمان تا آخر سال جوابگو است. در برنامه داریم که 6 الی 7 میلیون لیتر بنزین به تولید روزانه اضافه کنیم.
زنگنه در مورد تصمیم وزارت نفت برای افزایش قیمت بنزین خاطرنشان کرد: ‌تصمیم‌گیری در مورد قیمت بنزین به عهده وزارت نفت نیست ولی دولت نیز در سال جاری قصد افزایش قیمت را ندارد و در سال بعد نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.

تعيين قيمت بنزين در بودجه 93

وي در خصوص تغيير قيمت بنزين نيز گفت: دولت در سال جاري برنامه اي در اين خصوص ندارد و بايد در اين باره در بودجه سال آينده بحث شود.

زنگنه درباره دستاوردهاي سفرش به تركمنستان نيز گفت: در اين سفر، در مورد خريد گاز از اين كشور گفت و گو شد و قرار شد در مقابل كالا و خدمات به اين كشور صادر شود.

وي ادامه داد: همچنين مقرر شد در كميسيون مشترك دو كشور كه روساي دو طرف اين كميسيون وزراي امور خارجه هستند، نيز بحث هايي صورت گيرد.

افزايش واردات گاز دستاورد سفر ترکمنستان

وزير نفت، افزايش واردات گاز را يكي ديگر از دستاوردهاي اين سفر اعلام كرد و گفت: ايران بدهي هايي نيز داشت كه روش هايي براي پرداخت آن تعيين شد.

زنگنه در مورد وضعيت ميدان عسلويه نيز گفت: هر چند عقب افتادگي هاي در اين ميدان نسبت به كشور قطر داريم، اما پيش بيني مي شود، ظرف مدت دو سال اين عقب افتادگي جبران شود.

وي در در مورد میزان برداشت قطر از فازهای پارس‌جنوبی در مقایسه با ایران اظهار داشت: قطر طی این سالها میزان زیادی بیشتر از ایران برداشت کرده که در حال حاضر درصد دقیق آن را ندارم. ولی تنها این را می‌دانم که بیش از ایران توانسته از این فازها برداشت کند.

قرارداد جديد در پارس جنوبي نمي بنديم

زنگنه در مورد قراردادهایی که در دولت جدید در این زمینه بسته می‌شود، گفت: قرارداد جدیدی در مورد پارس‌جنوبی نمی‌بندیم و تنها باید قراردادهای بسته شده را عملیاتی کنیم.
 
به گفته وزیر نفت زمانبندی، کیفیت و قیمت 3 وظیفه مدیریت پروژه‌هاست که در حال انجام هستیم.

انتهاي پيام/

برچسب ها: قیمت ، بنزین ، نفت ، تولید ، پتروشیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار