شهيد اقليت تبلوري است از عشق، علاقه و ايثار كه در مسيري گام برداشته و دوش تا دوشاش عزيزاني رزم كرده است كه وطن همه چيز آنهاست.

به گزارش ويژه‌نامه دفاع مقدس باشگاه خبرنگاران تاريخ دفاع مقدس را که مي‌خواني، سراسر فداکاري مردان و زناني است که از هر قشر و طبقه جامعه با هر مرام و مسلکي، تنها براي دفاع از ناموس و ايمان خود جنگيدند. کارگر، دانشجو و دانش‌آموز، روحاني و مهندس، دکتر و کشاورز و بنا، همه و همه در کنار هم در يک جبهه و در مقابل دشمن متجاوز ايستادند.

در اين ميان اقليت‌هاي مذهبي نيز با حضور در جبهه‌هاي جنگ تحميلي، برگ زرين ديگري بر دفتر درخشان دفاع اين مردم افزودند و با تقديم صدها شهيد و جانباز و آزاده، دين خود را به اين مرز و بوم ادا کردند. گزارش حاضر گوشه‌اي کوتاه از حضور اين قشر در جبهه‌هاي جنگ است.

شهيد اقليت اسطوره‌اي است كه وصفش در يك جمله امكانپذير نيست زيرا حضورش در بهترين نقاط جهان را به حضور در جبهه‌هاي جنگ ترجيح داده و همدوش برادران مسلمان خود در سنگرهاي رزم حاضر شده است.

شهيد آلبرت ا...داديان از جمله شهداي اقليت جنگ تحملي است كه علاقه زيادي به مکانيکي داشت و همين علاقه باعث شد تا خيلي زود به واسطه مهارتي که داشت، در تعميرگاه شماره يک « ب.ام.و » مشغول به کار شود.

مادر اين شهيد درباره نحوه شهادت پسرش مي‌گويد وقتي آلبرت به سن خدمت رسيد، براي رفتن به سربازي اقدام کرد و دوره آموزشي را در عجب‌شير به پايان رساند و بعد از آن براي گذراندن دوره تکاوري به کرج منتقل شد. با پايان اين دوره بود که به جبهه سومار رفت و همان‌جا هم به شهادت رسيد.

يک شب، بعد از اين که به خانه آمدم، سربازي آمد دم در و شماره تلفني به ما داد و گفت با اين شماره تماس بگيرم. اطلاعات دقيقي نداد. من هم تماس گرفتم و فهميدم که آلبرت شهيد شده و جنازه او را به پزشکي قانوني آورده‌اند. من پيکر پسرم را نديدم اما گفتند که بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسيده است. روز دوم، از شوراي خليفه‌گري ارامنه جنازه را به سردخانه قبرستان ارامنه بردند. روز چهلم آلبرت، نامه‌اي با دست خط خودش به من دادند که در آن اسامي همه بستگان را با شماره تلفن آن‌ها يادداشت کرده بود. انگشترش هم بود. کيف و نامه او نسوخته و سالم مانده بود.

در تمام خاطرات شهداي اقليت به نگاه و انديشه‌اي برمي‌خوريم كه در آن حس افتخار و غيرت موج مي‌زند، حسي كه هموطن اقليت را به حضور در جبهه تشويق مي‌كند تنها همدردي نيست بلكه حس آرمان‌خواهي در راه وطن است، حسي كه شكوه و عظمت در آن موج مي‌زند.

تعداد شهدای اقلیت‌های مذهبی اگرچه به  88 نفر مسیحی ۹ نفر زرتشتی و ۱۶ نفر کلیمی منتهي است اما نبايد از شهيد اقليتي كه جبهه را به حضور در كشورهاي غربي ترجيح داده است، گذشت.

شهيد اقليت تبلوري است از عشق، علاقه و ايثار كه در مسيري گام برداشته و دوش تا دوشاش عزيزاني رزم كرده است كه وطن همه چيز آنهاست.

مقام و جايگاه شهيد در ميان هموطنان اقليت ما از درجه بالايي برخوردار است چنانكه حضرت مسیح فرمود: خوشابه‌حال آنان که در راه پارسایی آزار می‌بینند، زیرا پادشاهی آسمان از آنِ ایشان است. خوشابه‌حال پاکدلان، زیرا آنان خدا را خواهند دید.

شهيد اقليت را بايد اسوه پاكدلي و صفا دانست كه علي‌رغم هرگونه انديشه و گرايش ديني در مسيري گام برداشته است كه وصفش ناپايان و راهش با عزت است.

شهيد اقليت را مي‌توان در اين شعر خلاصه كرد كه:

 ایران جهان است

وقتی گره می خورد

گردنه‌های زاگرس

با چکاد آرارات

و دره‌های البرز

با تنگه‌های هندوکوش

اي شهيد اقليت من و تو هم مذهب نبودیم اما قلبمان برای ایران تپید و می‌تپد خاکی که عاشقانش سر می‌دهند جان می‌دهند تا بماند من تفنگم را برداشتم تا دفاع کنم از سرزمین مقدسم تو هم دوش من راهی شدی تنهایم نگذاشتی گرچه هم زبان نبودیم.

انتهاي پيام/

برچسب ها: شهید ، اقلیت ، دفاع ، مقدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
-
nader0451
۰۸:۴۰ ۰۸ مهر ۱۳۹۲
درود بر شهدا
آخرین اخبار