مدير امور باغباني جهاد كشاورزي استان اصفهان گفت: کار برداشت خرما از يكصد هكتار نخل هاي بارور شهرستان خوروبيابانك از نيمه شهريور آغاز شده است و تا آبان ادامه دارد.

احمدرضا رئيس زاده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، اظهار كرد: پيش بيني مي شود ميزان توليد خرما در سالجاري به بيش از ۵۰ تن برسد.

وي افزود: ۷۸۰ هكتار نخلستان خوروبيابانك در سرماي سخت زمستان سال ۸۶ دچار خسارت شد و باغداران بيشتر نخل هاي خود را حذف و از زمين خارج كردند.

به گفته مدير امور باغباني جهاد كشاورزي استان اصفهان ، از آن زمان تاكنون هر ساله نخل هاي مرغوب و تاييد شده توسط جهاد كشاورزي از استان هاي جنوبي وارد و تحويل نخلكاران شده است تا بتدريج جايگزين نخل هاي خسارت ديده شود.

رئيس زاده با اشاره به اينكه اين نخل ها پنج تا هفت سال طول مي كشد تا به بار بنشيند، گفت: رقم هاي كرماني، قصب، خارك و زارشك از ارقام مرغوب بومي شهرستان خوروبيابانك بوده و در سال هاي اخير رقم هاي كبكاب، زاهدي و پيارم نيز كشت شده است.

وي اضافه كرد: كاشت و پرورش خرما در شهرستان خوروبيابانك نسبت به مناطق اصلي خرماخيز كشور نياز به كار و مراقبت بيشتري دارد و نخل هاي تازه كاشته شده مدت زمان بيشتري نيز براي رسيدن به سن باردهي نياز دارند.

رئيس زاده بيان كرد: درختان خرما در خوروبيابانك علاوه بر توليد محصول، همچون يك چتر سبز هواي داغ كويري را به هواي خنك تبديل و امكان كشاورزي در زمين هاي شور را فراهم مي كند و همچنين از برگ هاي آن در خوراك دام و ساخت انواع حصير و سبد استفاده مي شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.