صبح روز دوشنبه گروه هایی از ارتش کنیا به کمک 20 نیروی کماندوی صهيونيست برای دومین بار به گروگان گيران درمجتمع تجاری نايروبي حمله کردند اما براستي داستان حضور اين کماندوها در کنيا چه بود؟

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اسلام تايمز، قبل از شروع درگیری ها به مدت یک ربع، صدای انفجارهای وحشتناکی شنیده شد. اما به نظر می رسد این تلاش نیز مثل روز یکشنبه به شکست انجامید ، به طوری که باعث کشته شدن ده ها گروگان ها شد در حالی که مقامات کنیا ادعا می کردند بیشتر این گروگان ها را آزاد کرده اند.
دخالت امنیتی و نظامی اسرائیل در این ماجرا، این بار مسائل زیادی را آشکار کرد ، به طوری که برای نخستین بار اسرائیل رسما اعلام کرد که کماندوهای خود را به یک کشور آفریقایی فرستاده است در حالی که قبلا و از زمان حمله نیروهای اریتره به جزایر یمنی در دریای سرخ در دهه نود، اسرائیل در این حوادث، به طور کامل وجود نیروهای  و دخالت خود را در این مناطق و تحولات، تکذیب کرده بود.

 این دخالت نظامی رژيم صهيونيستي در آفریقا و سواحل سومالی بعد از آن صورت گرفت که اسرائیل به طور منظم و محرمانه به این منطقه استراتژیک نفوذ کرده بود.

نفوذ رژيم اسرائیل به کشورهای آفریقایی با سوء استفاده از ضعف مصر و نبود سیاست آفریقایی از سوی مصر در دوره حسنی مبارک همراه بود، به طوری که اسرائیل از طریق فروش اسلحه و حمایت های لجستیک و ارائه آموزش های نظامی به این کشورها و ایجاد طرح های کشاورزی بزرگ در این منطقه، دخالت خود را آشکار ساخت.

در سال 2009 آويگدور ليبرمن وزیر امور خارجه رژيم اسرائیل طی سفر به کنیا نفوذ گسترده خود را شروع کرد. در این رابطه روزنامه نگاران آفریقایی در گفتگو با سایت "العهد الاخباری" تاکید می کنند که در این دیدار هیات بزرگی از بازرگانان اسرائیلي وزیر خارجه رژيم صهيونيستي را همراهی می کردند. 

منابع مطبوعاتی می گویند: گروهی از موساد و موسسه هوا و فضای رژيم اسرائیل این هیات رسمی  را در سفر به کنیا همراهی می کردند.

***  هاآرتص: رابطه محکم و استراتژیک بین اسرائیل و کنیا 
روزنامه هاآرتص می نویسد: روابط بین تل آویو و نایروبی روابط استراتژیک منحصر به فرد و دارای منافع مشترک هستند کما اینکه اسرائیل به کنیا نیز به عنوان جاسوس خود برای اطلاع ازاوضاع و احوال آفریقا نظر دارد.

این روزنامه در ادامه می گوید: اسناد و مدارک منتشر شده از سوی سایت ویکیلیکس نشان می دهد که تلگرامی به وزارت امور خارجه آمریکا رسیده مبنی بر اینکه در 15 ارديبهشت سال 2007 یک هیات دیپلماتيک آمریکایی در سفارت نایروبی با وزير امور خارجه کنیا دیدار کرده است . در این دیدار وزير امور خارجه کنیا تاکید کرده که کنیا و اسرائیل سالهاست روابط امنیتی و اطلاعاتی محکمی با هم دارند و در همه زمینه ها و سطوح با هم مذاکره می کنند.

در ادامه آمده است: اسرائیل به نایروبی به عنوان عاملی برای اطلاع يافتن از اوضاع و احوال آفریقا استفاده می کند.

کنیا به عنوان مشتری قابل اعتماد برای خرید سلاح های اسرائیلی و تولیدات صنعتی امنیتی آن است و ارتش کنیا سلاح های بسیاری از اسرائیل دریافت کرده است و علاوه بر این سربازان کنیایی در سال های نه چندان دور در اسرائیل آموزش های نظامی می دیدند و افراد دیگری نیز به طور  رسمی یا غیر رسمی توسط کارشناسان صهيونيست آموزش می بینند.

این روزنامه تاکید می کند ورود کارشناسان و مشاوران صهيونيست به کنیا برای کمک به نیروهای امنیتی کنیا در آزاد سازی گروگان ها ، کاملا در راستای روابط دوستانه و صمیمانه بین اسرائیل و کنیا است و انتظار می رود که این روابط بعد از این حادثه بیشتر تقویت شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار