وزير امورخارجه روز چهارشنبه در ادامه ديدارهاي خود در حاشيه شصت و هشتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورک بطور جداگانه با نبيل العربي دبيرکل اتحاديه عرب ، آنتونيو گوترز کميسر عالي پناهندگان سازمان ملل متحد و مزیر خارجه فرانسه گفتگو و تبادل نظر کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، در ديدار دکتر ظريف و نبيل العربي، دو طرف پيرامون بحران سوريه و راههاي کمک به حل اين بحران رايزني و تبادل نظر کردند. در اين ديدار همچنين ضرورت همکاري ميان ايران و اتحاديه عرب براي رفع سوءتفاهم ها و نگراني هاي تاکيد شد. 
ظريف همچنين در ديدار با کميسر عالي پناهندگان سازمان ملل متحد گفت: ما همواره همکاري نزديکي با کميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل داشته و هماهنگي نزديکي بين دو طرف وجود داشته است.  
وي با اشاره به سهم کم کمکهاي جامعه بين المللي در مقايسه با خدمات گسترده و چشمگير ايران به پناهندگان و آوارگان، مسائل و چالشهاي اين مسئله را در امر آموزش، بهداشت، سازماندهي و امنيت خاطر نشان کرد.  
دکتر ظريف با اشاره به فعاليتهاي UNHCR در امور پناهندگان، آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي استمرار همکاري در امور پناهندگان از جمله پناهندگان افغان اعلام داشت.  
گوترز نيز در اين ديدار به همکاري عالي جمهوري اسلامي ايران با UNHCR اشاره کرد و اين همکاريها را براي اين نهاد راهبردي خواند.  وي گفت: همکاري ايران قوي بوده است و ما مايليم اين همکاري را حفظ و تقويت کنيم.  
کميسر عالي پناهندگان سازمان ملل با برشمردن خدمات مختلف ايران به پناهندگان پر شمار افغان در ايران، گفت: همواره گفته ايم که همکاري ايران با کميسارياي پناهندگان يک الگو و نمونه است.  
وي با تشريح فعاليتهاي مختلف اين نهاد براي پناهندگان از جمله در افغانستان و سوريه، افزود: درباره مسئله آوارگان آماده همه نوع همکاري با ايران هستيم.  
در اين ديدار همچنين موضوع ضرورت ايجاد شرايط لازم براي بازگشت آوارگان مورد توجه قرار گرفت.
 در همین حال  وزيران امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و فرانسه  درباره روابط دو جانبه، بحران سوريه، مذاکرات ژنو2، موضوع سلاح هاي شيميايي و خطرات افراط گرايي در سوريه بحث و تبادل نظر کردند.  در این دیدار دو طرف همچنين پيرامون بر رايزني هاي سياسي منظم ميان دو کشور در سطح معاونان وزراي امور خارجه توافق کردند.  دکتر ظريف در اين ديدار با تشريح مواضع کشورمان در قبال بحران سوريه، ضرورت حل کامل اين بحران در چارچوب مذاکرات سوري - سوري را خاطر نشان کرد.  
وي با اشاره به نقش گروههاي افراطي در بحران سوريه و ابراز نگراني از دستيابي آنها به سلاح شيميايي، بر ضرورت اتخاذ تدابير لازم و اقدامات قاطع در مقابله با اين مخاطرات تاکيد کرد.  
دکتر ظريف با مردود دانستن دخالت خارجي در سوريه، آينده اين کشور منهاي حضور گروههاي افراطي را مهم خواند.  
وي درباره مسئله هسته اي کشورمان هم به شروع مذاکرات ايران و 1+5 از روز پنجشنبه در سطح وزراي امور خارجه اشاره کرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران براي مذاکرات جدي آمادگي دارد و اميدوار است طرف مقابل نيز از اين جديت در مذاکرات برخوردار باشد.  
وزير امور خارجه فرانسه نيز با تبريک انتصاب دکتر ظريف به سمت وزير امورخارجه مذاکرات روز گذشته روساي جمهور دو کشور را خوب توصيف کرد.  
وي درباره بحران سوريه هم گفت: ما نيز موافقيم هرچه بحران سوريه طولاني شود، اوضاع پيچيده تر شده و زمينه فعاليت افراط گرايان بيشتر خواهد شد.  
وزير امور خارجه فرانسه همچنين ابراز اميدواري کرد مذاکرات ايران و 1+5 سازنده باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار