روزنامه صهيونيستي هاآرتص در گزارشي اذعان کرد که با استقبال غرب از گشايش در روابط با ايران، اسرائيل در انزوا قرار گرفته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه صهيونيستي امروز در پايگاه اينترنتي خود در مقاله اي به قلم "زاوي بارل" نوشت: "ديپلماسي روحاني" که به طور اعم جهان را و به طور اخص آمريکا را در بر گرفته، جهان عرب را به لرزه درآورده است به خصوص عربستان را."

"اختلاف ميان اين دو قدرت منطقه اي بر سر بحران سوريه شدت گرفت زيرا عربستان به شدت از شورشيان حمايت مي کند."

به نوشته هاآرتص، عربستان و ديگر کشورهاي حاشيه خليج فارس از افزايش همکاري نظامي ايران و عراق نيز هراس دارند. وزير دفاع عراق اين هفته در تهران با معاون امور امنيتي روحاني در خصوص پيمان همکاري نظامي ميان دو کشور ديدار کرد.

در اين گزارش آمده است: عربستان در تلاش براي ايجاد يک ائتلاف مخالف با مشکلاتي مواجه شده است. مصر درگير بحراني است که مانع پرداختن اين کشور به امور منطقه اي مي شود. ترکيه به علت حمايت از اخوان المسلمين ديگر يک کشور متحد محسوب نمي شود. تا زماني که آمريکا متحد عربستان بود، اختلاف آن با ايران تضميني براي حفظ جايگاه عربستان به عنوان شريک منطقه اي آمريکا تلقي مي شد و رياض مجبور نبود با معضلات سياست خارجي زيادي مواجه شود. اما اکنون آشتي احتمالي آمريکا و ايران مي تواند موجب شود که عربستان در مواضع خود تجديد نظر کند.

نشانه هايي از تغيير توازن قدرت هفته گذشته مشهود بود، زماني که درخواست ملک عبدالله، پادشاه عربستان  از روحاني براي شرکت در مراسم حج در عربستان منتشر شد. 

روزنامه هاآرتص در مقالۀ ديگري به قلم "آري شاويت" اذعان کرده است، تحريم هاي سال هاي اخير ناکام مانده و ايران به هدف خود بسيار نزديک شده است. اسرائيل مشاهده مي کند که وعده هايي که پيش از انتخابات رياست جمهوري از آمريکا دريافت کرده بود، توخالي از آب درآمده است. اسرائيل مي بيند که قاطعيت غرب در برابر تهران يک تصور بود.

اين گزارش مي افزايد: اسرائيل اکنون در انزوا قرار گرفته است. جامعه بين المللي در سال دو هزار و سيزده، جامعه بين المللي است که دوران پس از زخم خوردگي خود را مي گذراند. اين زخم خوردگي ناشي از بحران اقتصادي، مسائل عراق، افغانستان، ميدان تحرير و مسائل سوريه است. دولتمرداني که اين هفته در مقر سازمان ملل حضور يافتند، محق بودن اسرائيل را ناديده مي گيرند و اسرائيل را به گوشه مي رانند.

در پايان اين گزارش با اشاره به سخنراني روز سه شنبه نتانياهو در مجمع عمومي ادعا شده: فقط پيشنهاد متوقف شدن فوري برنامه هسته اي ايران مي تواند اسرائيل را از انزوايي که اکنون در آن قرار گرفته است، خارج کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار