بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، از کتاب «در محضر قرآن» اثر ارزشمند استاد الهی قمشه‌ای پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ١٨ سوره فاطر
وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ ۚ وَإِن تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَىٰ حِمْلِهَا لَا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْءٌ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰ ۗ إِنَّمَا تُنذِرُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالْغَيْبِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ ۚ وَمَن تَزَكَّىٰ فَإِنَّمَا يَتَزَكَّىٰ لِنَفْسِهِ ۚ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ [٣٥:١٨]
هیچ گنهکاری بار گناه دیگری را بر دوش نمی‌کشد؛ و اگر شخص سنگین‌باری دیگری را برای حمل گناه خود بخواند، چیزی از آن را بر دوش نخواهد گرفت، هر چند از نزدیکان او باشد! تو فقط کسانی را بیم‌می‌دهی که از پروردگار خود در پنهانی می‌ترسند و نماز را برپا می‌دارند؛ و هر کس پاکی (و تقوا) پیشه کند، نتیجه آن به خودش بازمی‌گردد؛ و بازگشت (همگان) به سوی خداست!

بر پیشانی درخشان این آیه قانون کلی نوشته شده است نخست آنکه: بار گناه هر کس بر دوش خود اوست و به هیچ روی نمی توان ذره ای از این بار را بر دوش دیگری نهاد.

قانون دیگر آن که اگر کسی خود را از زشتی ها و پلیدی ها که در رأس آنها ظلم و تعدی به حقوق دیگران است دور نگه دارد به سود خود اوست و نباید به سبب تزکیه بر خدا و رسول یا مردمان منت نهد و عُجب و غرور پیدا کند بلکه باید خدای را شکر کند که بر پاک کردن نفس خویش توفیق یافته است.

آخرین خبر مهم آیه این است که بازگشت همۀ مردمان به سوی خداست و این نکته تمامی نکات دیگر آیه را تقویت می کند که اولاً چون به نزد خدا می‌رویم چه بهتر که آراسته و پاک باشیم، ثانیاً چون به نزد خدا می‌رویم بر حذر باشیم که نافرمانی او نکنیم و شرمندۀ او نباشیم، ثالثاً چون به نزد خدا می‌رویم امیدوار باشیم که آن خدای رب العالمین که رحمان و رحیم است.


هر چیز را قدری نهاده است ما را به قدر اخلاص و صداقت با او و رأفت و شفقت بر خلق خدا پاداش خواهد داد، آخر خداوند هستی فرق می‌نهد میان اخلاص و ریا و میان خداپرستی و خودپرستی و چنانکه در آیات بعدی آمده، میان سایه و آفتاب، چنانکه سعدی فرماید:
«فرق است میان آنکه یارش در بر با آنکه دو چشم انتظارش بر در

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار