معاون وزيرنفت، از تشکیل جلسه ای با وزیر نفت و سهامداران پالایشگاه بیدبلند ٢ برای اجرایی شدن توسعه این پالایشگاه و واحد استحصال اتان در پالایشگاه پارسیان خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، حمیدرضا عراقی با اشاره به سهم مشارکت بانک صادرات در ساخت پالایشگاه بید بلند ٢ و واحد استحصال اتان در پالایشگاه پارسیان را ٨٠ درصد و سهم شرکت ملی گاز ایران را نیز ٢٠ درصد اعلام و تصریح کرد: شرکت ملی گاز و بانک صادرات ایران بهمن سال ٨٩ قراردادی امضا کردند که ساخت پالایشگاه بید بلند ٢ و واحد استحصال اتان در پالایشگاه پارسیان را از سوی بانک صادرات (براساس سهم های یاد شده) شامل می شد.
 
وي تصريح كرد: در این جلسه، مکانیزمی برای ورودی و قیمت، مشخص شد و طرف مقابل موظف شد بر اساس قرارداد، توسعه پالایشگاه بیدبلند ٢ و واحد استحصال اتان در پالایشگاه پارسیان را فعال کرده و به اجرا درآورد.
 
بر پایه این گزارش، فرآورش روزانه ٥٧ میلیون متر مکعب گاز، تولید یک میلیون و ٥٠٠ هزار تن اتان برای تحویل به پتروشیمی گچساران، همچنین تولید یک میلیون و ٥٠٠ هزار تن گاز مایع (ال.پی.جی) و ٤٠٠ هزار تن مایعات گازی، محصولات پالایشگاه بیدبلند ٢ خواهد بود.
 
با بهره برداری از واحد استحصال اتان در پالایشگاه گاز پارسیان نیز سالانه یک میلیون و ٣٠٠هزار تن اتان تولید و به پتروشیمی فیروز آباد تحویل داده خواهد شد؛ تولید سالانه یک میلیون و یکصد هزار تن گاز مایع، دیگر محصول این پالایشگاه است.
 
ذخیره سازی گاز در کشور تسریع می یابد
 
معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این که ذخیره سازی در ابتدا با کندی پیش رفت و شروع طولانی داشت، گفت: در همین حال در مدت کمتر از دو سال دومین مخزن ذخیره سازی در آستانه راه اندازی است.
 
عراقی با بیان این که هم اکنون این شرکت در زمینه شبکه گذاری گاز تجربه های بسیاری کسب کرده است، افزود: هم اکنون آمادگی طراحی، ایجاد شبکه و آموزش در این زمینه را داریم.
 
وی اظهار داشت: در سال های آینده با کسب تجربه بیشتر در زمینه ذخیره سازی، شاهد افزایش سرعت کار در راه اندازی واحدهای جدید و ذخیره سازی گاز خواهیم بود.
 
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در زمینه سواپ گازی نیز گفت: در سوآپ بایستی سه طرف معامله سود ببرند و در این عملیات باید منافع شرکت ملی گاز دیده شود و موضوع در هر مورد قابل بررسی و کارشناسی است.

انتهاي پيام/

برچسب ها: پالایشگاه ، بید بلند ، نفت ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار