دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: کمک‌های این سازمان برای حفاظت از مرزها در مدت 3 ماه آینده به تاجیکستان ارائه می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، دفتر ریاست جمهوری "تاجیکستان" در بیانیه‌ای آورده است که "نیکلای باردیوژا" این مطلب را ضمن دیدار با "امامعلی رحمان" رئیس جمهور این کشور بیان کرد.
 
به گفته این منبع، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی و رئیس جمهور "تاجیکستان" در این دیدار مسائل مربوط به توسعه همکاری‌های دوجانبه و تسریع در روند اجرای موافقت‌نامه‌های تدوین‌شده در اجلاس اخیر سران کشورهای عضو این پیمان را بررسی کردند.
 
در این بیانیه تصریح شده که باردیوژا و رحمان به تطبیق سودمند اسناد و تصمیمات اتخاذ شده در اجلاسی که دوم مهرماه سال جاری (23 سپتامبر) در شهر «سوچی» روسیه برگزار شد، توجه بیشتری مبذول داشتند.
 
در بیانیه مذکور تأکید شده که طرفین اجرای کامل و به‌ موقع این اسناد را برای تحکیم امنیت و ثبات در تمامی منطقه آسیای مرکزی و سایر کشورهای جامعه همسود مهم دانستند.
 
به گفته منابع رسمی، در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان امنیت جمعی در «سوچی» سندی در جهت ارائه کمک‌های فوری فنی- نظامی به نیروهای مرزبان تاجیکستان و نهادهای دیگر امنیتی، نظامی و انتظامی این کشور تدوین شد.
 
بر پایه این موافقت‌نامه، کمک‌های اختصاصی این سازمان عمدتا به منظور تقویت حفاظت مرز تاجیکستان با افغانستان و افزایش ظرفیت دفاعی این کشور در زمینه تأمین امنیت در مرحله خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی از افغانستان اتخاذ شده‌ است.
 
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری "تاجیکستان" در این بیانیه به نقل از دبیرکل پیمان امنیت جمعی توضیح داده است که محموله‌های کمک‌ فنی این نهاد در مدت 3 ماه آینده یعنی تا پایان سال جاری میلادی باید در اختیار تاجیکستان قرار گیرد.
 
بنا به گفته این منبع، دبیرکل سازمان امنیت جمعی و رئیس جمهور تاجیکستان در این دیدار در مورد برخی دیگر از مسائل مربوط به ثبات و امنیت منطقه نیز تبادل‌نظر کردند.
 
سفر این مقام عالی‌رتبه سازمان امنیت جمعی به تاجیکستان در حالی است که وی پس از پایان نشست سوچی، تصمیم توزیع کمک برای حفظ امنیت مرزی این کشور با افغانستان را از تصمیمات مهم این اجلاس عنوان کرده بود.
 
باردیوژا با مثبت خواندن تصمیم پشتیبانی کشورهای اعضای پیمان امنیت جمعی در جهت حمایت از تاجیکستان و تصویب سند کمک‌های فنی به این کشور، تصریح کرد:  بخش اول این اقدام تحویل کمک‌هایی خواهد بود که به طور فوری در جهت تأمین تجهیزات مرزبانان تاجیک با هدف تقویت سطح فعالیت این نیروها ارائه می‌شود.
 
به گفته وی، بخش دوم کمک‌های مشترک کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در چارچوب برنامه بین‌دولتی و به شکل تجهیزات فنی- مهندسی به منظور نصب در مرز تاجیکستان با افغانستان در اختیار دوشنبه قرار خواهد گرفت.
 
این مقام سازمان پیمان امنیت جمعی مرز تاجیکستان با افغانستان را از مرزهای بیرونی کشورهای عضو این سازمان دانسته و تأکید کرد که وضعیت امنیتی در مرز تاجیکستان با افغانستان بر روی اوضاع امنیتی تمامی کشورهای عضو این سازمان تأثیرگذار است.
 
بنا به گفته باردیوژا، در حال حاضر روسیه از کشورهای اصلی کمک‌کننده به تاجیکستان در جهت تقویت امنیت این مرز بوده و میزان این کمک‌ها از حجم کمک‌هایی که تاجیکستان از آمریکا و اتحادیه اروپا دریافت می‌کند به مراتب بیشتر است.
 
تصمیم شورای سران در مورد کمک پیمان امنیت جمعی به تاجیکستان در حالی اتخاذ شد که «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در این نشست از کشورهای هم‌پیمان خواست در تحکیم مرزهای کشورش کمک کنند.
 
وی با توجه به حساسیت این موضوع، تقویت حفاظت مرز حدود 1400 کیلومتری تاجیکستان با افغانستان را مهم خواند و افزود: تهدیدهای ناشی از قلمرو افغانستان در حال افزایش بوده و اوضاع در مرز مشترک با افغانستان مبهم است.
 
بنابر بیانیه نهادهای رسمی تاجیکستان، رحمان در این نشست همچنین تأکید کرد که برای بهبود در روند حفاظت از مرزهای کشورش با افغانستان، طرحی را برای ایجاد 10ها واحد مرزبانی در امتداد این مرز تهیه و تدوین کرده‌‌ است.
 
تلاش سازمان پیمان امنیت جمعی برای کمک به تاجیکستان در حالی صورت می‌گیرد که مجلس تاجیکستان هفته گذشته پس از بررسی، موافقت‌نامه با روسیه در مورد تمدید حضور پایگاه نظامی «201» را تصویب کرد.
 
گفتني است، "پیمان امنیت جمعی" در ماه می سال 1992 در نشستی در شهر «تاشکند» ازبکستان تأسیس شد و با گذشت 10 سال از آن به سازمان پیمان امنیت جمعی تغییر نام داد. کشورهای ارمنستان، بلاروس، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان عضو این سازمان می‌باشند.
 
ازبکستان یکی دیگر از کشورهای مؤسس این نهاد در تابستان سال 2012 به دلیل نارضایتی از نحوه بررسی مسائل مورد نظر در جلسات سران و به ادعای تاشکند تصمیم‌گیری‌های یک‌طرفه، عضویت خود در این سازمان را برای دومین بار به حالت تعلیق درآورد.
 
انتهای پیام/

منبع: فارس
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار