وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت:‌ گستره فعالیت بانک‌ها و موسسات اعتباری بسته به میزان اعتماد و اطمینان نهادینه‌شده در دل سهامداران و سپرده گذاران بسیار متفاوت است و یقیناً سازمانی که موفق به انجام این مهم شده باشد، مشتریان زیاد و از دایره عمل وسیعتری برخوردار خواهند بود.

به گزارش حوزه دفاعي امنيتي باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع ، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در هشتمین هم‌اندیشی سراسری معاونین و مدیران موسسه مالی و اعتباری کوثر با بیان اینکه هر موسسه مالی و اعتباری ماموریت و خط مشی خاصی را برای ادامه و توسعه فعالیت های خود در جامعه در نظر دارد، گفت: این موسسات از یکسری ذینفع تشکیل شده که داشته های مالی و مادی خود را در آنجا سپرده گذاری می کنند.
 
وی در ادامه با اشاره به دلایل ایجاد فضای سپرده گذاری در کشور تصریح کرد: به طور کلی مبادرت افراد به امر سپرده گذاری در بانک ها و موسسات اعتباری از یک جهت جنبه روانی و امنیتی و از جنبه دیگر این انتظار را دارد که آن چیزی که به عنوان سپرده در نزد بانک سپرده گذاری می شود بعد از طی مدت زمانی با فزونی بیشتر نسبت به قبل برداشت نماید که به نوعی سپرده افراد هم حفظ و هم با درصدی افزایش همراه شود.
 
وزیر دفاع افزود: با این شرایط بانک یا موسسه اعتباری در اصل مالک آن چیزی که در اختیار دارند، نیست بلکه امانت دار نسبت به کسانی که آنها را مورد اعتماد و اطمینان خود قرارداده و اندوخته های خود را به این موسسات واگذار کرده اند، محسوب می شوند.

به گفته سردار دهقان؛ گستره فعالیت بانک ها و موسسات اعتباری بسته به میزان اعتماد و اطمینان نهادینه شده در دل سهامداران و سپرده گذاران بسیار متفاوت است و یقیناً سازمانی که موفق به انجام این مهم شده باشد، مشتریان زیاد و از دایره عمل وسیعتری برخوردار خواهند بود.
 
امانت داري باعث ايجاد حس مسئوليت پذيري در كارها مي شود
 
این مقام مسئول با اشاره به ویژگی های اصلی یک موسسه یا بانک برای مطرح شدن در سطح جامعه اظهارداشت: اولین ویژگی امانت داری نه به معنی اعمال مالکیت است، بلکه باید با حس مالکانه نسبت به اموال و پول سپرده گذاری شده یک حس مسئولیت پذیری نیز در کنار آن به وجود آید که درصورت عدم ایجاد حس مالکیت در اموال مشتریان، حس مسئولیت پذیری نیز در وجود متصدیان ایجاد نخواهد شد.
 
وی افزود: ضمن اینکه امانت دار هستیم باید یک حس مالکانه در قبال سپرده های مشتریان داشته باشیم و از این حس در جهت حفظ ارزش دارایی ها و سپرده گذاریها و صیانت و حفاظت از آنها استفاده کنیم.
 
وزیر دفاع دومین ویژگی از ویژگیهای تبدیل شدن به یک موسسه و بانک قابل اعتماد و توسعه یافته را مشتری مداری اعلام کرد و گفت: امروزه در ادبیات مدیریت سازمان در بحث کسب وکار آن چیزی که مهم تلقی می شود توجه به مسئله مشتری مداری است.
 
وی در ادامه موضوع مشتری مداری را در برآوردن انتظارات و ایجاد ارزش افزوده خلاصه کرد و خاطرنشان ساخت: اگر مجموعه ای بتواند این دو موضوع را در کنار هم به شکل صحیح ایجاد نماید، می توان گفت که آن مجموعه یک مجموعه موفق است.
 
سردار دهقان با بیان اینکه در یک دهه گذشته صنعت بیمه و بانکداری بیشتر مورد توجه بوده و از رشد قارچ گونه ای در جامعه برخوردار بوده است، تصریح کرد: علت این امر کشش و جاذبه ای است که در درون این صنعت عظیم نهادینه شده است و کسانی که بتوانند به اصول حرفه ای در این صنعت پایبند باشند، ماندگار خواهند شد.
 
این مقام مسئول تاکید کرد: در حال حاضر آن چیزی که باعث خرسندی و ابراز رضایت در مجموعه موسسه مالی و اعتباری کوثر خواهد شد، پایبندی به اصول و اخلاق حرفه ای بوده که به نوعی ریشه و بنیان در باورهای دینی ما داشته باشد.
 
وی افزود: این مجموعه باید خود را به عنوان یک موسسه متفاوت و متمایز از سایر موسسات فعال در کشور حس کند و به نوعی همین حس و تصویر را در ذهن دیگران ایجاد نماید.
 
وزیر دفاع یادآور شد: پس اگر این بازار یک بازار پر جاذبه و یا اگر یک صنعت خوش آینده ای است بایستی پذیرفت که در صورت عمل رقابتی و با ایجاد ارزش افزوده بیشتر می توان دائماً بر دامنه فعالیت ها افزود.
 
سردار دهقان تبدیل شدن به یک برند برتر و ایجاد تصویر مثبت در ذهن جامعه را یکی از ضروریات موسسه مالی و اعتباری کوثر دانست و گفت: رمز دسترسی به این مهم فقط در سایه اطمینان بخشی در جامعه نهادینه شده است و در صورت خوش نامی و ایجاد تصویری مثبت در جامعه همگان این موسسه را با انگشت اشاره به یکدیگر نشان و معرفی خواهند کرد.
 
وی در ادامه با اشاره به هدف نهایی موسسه کوثر که حفظ و امانت داری از سپرده ها و اطمینان بخشی به سهامداران خود است، خواستار شد: باید دائماً با یک آهنگ منطقی و متین که هیچ نوع ریسکی متوجه مجموعه نشود، امکانات و شرایط لازم برای رشد و توسعه این موسسه را فراهم ساخت.
 
به گفته وزیر دفاع؛ داشتن سازوکار و فرآیندی که به شدت مستحکم، علمی و تخصصی باشد، می تواند سازمان را در مدیریت وجوه، مدیریت ریسک فضای کسب و کار و تضمین وصول تسهیلات را در هر شرایطی فراهم نماید.
 
وی افزود: به عبارتی باید یک داشبوردی جلوی چشم مدیران وجود داشته باشد تا تمام فعالیتها و جریانات به روشنی قابل مشاهده باشند و اگرزمانی در نقطه ای برای مجموعه خطری احساس شود سریعاً و با جدیت مدیریت شده و از بروز مشکلات آتی جلوگیری به عمل آید.
 
عمق بخشي و كيفي‌سازي فعاليت‌ها حوزه كاري را گسترش مي دهد
 
سردار دهقان با بیان اینکه کیفی سازی و عمربخشی به فعالیت ها یکی از اقدامات اساسی در جهت توسعه حوزه های کاری است، اظهارداشت: با توجه به گسترده بودن فضای کاری و جمع آوری نیروی انسانی کارآمد و باتجربه توسط موسسه کوثر باید یکسری استحکام بخشی نسبت به منابع ایجاد و جمع آوری شده صورت گیرد تا سکویی برای اوج گیری این موسسه موفق فراهم شود.
 
وی ادامه داد: لذا مجموعه کوثر برای دسترسی به اهداف آرمان گرایانه خود باید به موضوعات کیفی سازی،تعمیق بخشی و تنوع بخشی به خدمات در بعد کمی و کیفی توجه بسیار خاصی را در نظر بگیرد.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه باید سرمایه های خود را برای جامعه هدف به سمت موثرین نیازها روانه سازیم، خاطرنشان کرد: در پرداخت ها و تسهیلات به مشتریان باید مشوق هایی را لحاظ کنیم که این مشوق ها باعث ایجاد فرصتی برای برطرف کردن نیاز اساسی وام گیرنده شود که از این طریق می توان وجه تمایز خود را با سایر موسسات فعال در این بازار را به مشتریان نمایان کرد.
 
افزايش جنبه مغزافزاري سازمان
 
وي تاكيد كرد: كاركنان يك مجموعه موفق بايد به صورت جدي فكر و عمل نمايند و ذهن هاي خود را از فضاي سنتي كه اداره يك موسسه مالي و اعتباري است خارج كرده و در فضاي يك بنگاه كسب و كار كه هدفش افزايش ارزش افزوده و سود سهامداران خود است، قرار دهند.
 
سردار دهقان يكي ديگر از جنبه هاي مهم اين صنعت بزرگ در كشور را سودآوري اعلام كرد و افزود:اين مجموعه يك مجموعه اي با كار كاملا اقتصادي در جامعه مطرح است كه براي دسترسي به سود بيشتر از فعاليت هاي انجام گرفته بايد از يك جنبه بهره وري را افزايش داده و از طرف ديگر با نوآوري ها يي كه صورت مي دهد، افزايش ارزش افزوده براي سازمان را فراهم نمايد.
 
وي ادامه داد: موسسه كوثر بايد از يك سيستم يكپارچه و هماهنگ برخوردار باشد تا تمام اجزاء و عناصراز توانمنديها و فرآيندهاي كاري موثر يكديگر بهره مند شده تا هر چه جلوتر مي رويد از تكيه بر نيروي انساني اپراتور كم كرده و بر جنبه مغزافزاري سازمان بيافزاييد.
 
وزيردفاع همچنين توجه و تكيه جدي بر عناصر سازماني فرهيخته را بسيار مهم تلقي كرد و گفت: استفاده از فناوريهاي نوين و استفاده از نيروهاي فرهيخته سازمان كه در كنار تجربه و تخصص شان براي سازمان دائماً ايجاد ارزش و فرصت مي كنند را از ضروريات اساسي موفقيت سازمانهاي در حال توسعه اعلام كرد.
 
آسيب پذيري و فسادپذيري موسسات مالي بيشتر است
 
اين مقام مسئول با اشاره به اينكه فعاليت اينگونه از موسسات و بانكها توام با محافظه كاري است،اظهارداشت:تجربه گذشته نشان داده كه يكي از دلايل اصلي كه باعث شده تا مجموعه هاي پولي و مالي به صورت محافظه كارانه عمل كنند، آسيب پذيري هاي نهان و نهفته در اين مجموعه هاي مالي و اعتباري است.
 
وي افزود:اين مجموعه ها آسيب پذير و فسادپذير بوده كه بايستي به شكل جدي فعاليت هاي آنها مراقبت و پيگيري شود تا با ايجاد حساب هاي مجازي، جابه جا كردن پول،عدم اخذ تضمين هاي لازم و... سيستم را با مشكلات جدي مواجه نسازند.
 
دهقان پيوستن به شبكه شتاب را يكي از كارهاي مثبت و اثرگذار در موفقيت هاي سازمان ارزيابي كرد و يادآورشد: قبل از اينكه اين موسسه به بانك تبديل شود بايد درباره اين موضوع كارهاي مثبتي صورت گيرد و بايد تمام فعاليتها به سمت تبدیل شدن به يك بانك نمونه و اسلامي باشد.
 
رعايت انضباط مالي و اقتصادي يكي از ضروريات سازمانها
 
وي در ادامه خواستار شد: مديران و مسئولين اين سازمانها بايد انضباط مالي و سلامت اداري و اقتصادي را به طور كامل در فعاليت هاي خود لحاظ نمايند.
 
اين مقام مسئول افزود: بايد كاركنان اين سازمانها فرآيندهاي كاري خود را بعد از بررسي دقيق تسهيل نمايند چراكه با پيچيده كردن كارها هيچ فعاليتي به سرانجام نمي رسد.
 
سردار دهقان در پايان خاطرنشان كرد: با ارائه خدمات ضمن اينكه موجب خرسندسازي مشتريان خود مي شويد به نوعي حيثيت افراد دريافت كننده خدمت را هم بالا ببريد و همزمان با ارائه خدمت سعي كنيد شان و بزرگي مشتریان را حفظ و بیشتر نماييد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار