در حالی که خانه‌های استیجاری با نزدیک شدن فصل سرما می‌توانند مسکنی برای خلا وجود تخت‌های اقامتی در قم باشند اما چند وقتی است که از صدور مجور برای فعالیت این خانه‌های استیجاری خودداری می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، قرار گرفتن قم در چهارراه مواصلاتی کشور و وجود بارگاه مطهر کریمه اهل‌بیت (ع) و مسجد مقدس جمکران موجب شده است که قم از دیرباز جزو استان‌های مسافرخیز کشور قرار بگیرد ولی متاسفانه با این قدمت بالا در مسافرپذیری، هنوز قم با مشکلاتی در زمینه اسکان زائرین روبه‌رو است.

طبق آمار ارائه شده از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سالانه بیش از 20 میلیون نفر وارد قم می‌شوند و به این آمار باید مسافرینی که به صورت عبوری از قم می‌گذرند را نیز اضافه کرد و با این وجود تنها هفت هزار تخت در قم برای اسکان زائرین وجود دارد.

این حجم بالای مسافرپذیری در قم ایجاب می‌کند که به اندازه نیاز محل‌هایی برای اسکان زائرین فراهم شود ولی وجود تخت‌های کم در قم موجب شده است مسافرین به نصب چادر در کنار خیابان‌های اصلی، میادین و بوستان‌های قم روی آورند.

با وجود تعداد کم تخت‌های قم یکی از روش‌هایی که به عنوان مسکن می‌تواند به حل این مشکل کمک کند استفاده از خانه‌های استیجاری با ارائه مجوز لازم و بازرسی از سوی اداره گردشگری است ولی چند ماهی است اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری قم از دادن مجوز برای فعالیت خانه‌های شخصی در زمینه اسکان زائران خودداری می‌کند.

محمدحسین مرادی یکی از مالکین خانه‌های استیجاری موقت  گفت: من با داشتن خانه‌ای با هشت اتاق امکانات لازم را برای اجاره خانه خود به زائرین فراهم کرده‌ام اما متاسفانه چند ماهی است که نتوانسته‌ایم مجوز رسمی بگیریم.

وی گفت: وجود تخت‌های کم در قم موجب شده است که مسافران با مسافرخانه‌هایی بدون تخت خالی مواجه شوند و مجبور شوند برای اقامت خود در قم به نصب چادرهای مسافرتی اقدام کنند.

مرادی با اشاره به این‌که مسئولین می‌گویند فعلاً مجوز خانه‌های استیجاری موقت صادر نمی‌شود، گفت: حدود 100 نفر در قم در این زمینه فعالیت می‌کنند که با مشکل روبه‌رو شده‌اند و ما با نوشتن نامه‌ای از مسئولین اداره گردشگری درخواست کرده‌ایم که این مشکل را برطرف کنند.

ایجاد اقامتگاه‌های دائم و کمپینگ‌های موقت اسکان زائرین برای شهر قم بسیار ضروری است ولی در شرایط کنونی و با سرد شدن هوا و با توجه به کمبود اقامتگاه‌های دائم و نبود کمپینگ‌های موقت در استان دادن مجوز به خانه‌های استیجاری موقت به حل این مشکل می‌تواند کمک شایانی کند.

با توجه به این حجم بالای مسافر در قم، صنعت گردشگری به صنعت اول استان تبدیل شده است و با توجه به میزان بالای اشتغالزایی که این صنعت می‌تواند فراهم می‌کند توجه به این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

حدود 40 میلیون نفر از جمعیت ایران می‌توانند کمتر از چهار ساعت خود را به قم برسانند و این ویژگی تنها منحصر به این شهر زیارتی است اما متاسفانه نیمی از مسافرینی که وارد قم می‌شوند کمتر از چهار ساعت در قم اقامت می‌کنند و این وظیفه مسئولین استان قم است که با فراهم کردن اقامتگاه‌های دائمی و امکانات رفاهی لازم این خیل عظیم مسافر عبوری را جذب کرده و سرانه حضور آن‌ها را در قم افزایش دهند./س

برچسب ها: قم ، چاره ، اسکان ، زائر ، خانه ، استیجاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.