حيان سليمان معاون وزير اقتصاد سوريه روز سه شنبه اعلام کرد دمشق خواستار توسعه همکاري‌هاي اقتصادي با مسکو است و از شرکت‌هاي روسي انتظار دارد در بازسازي سوريه فعالانه مشارکت کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاری ایتارتاس ؛ حيان سليمان که رياست کميته تجارت بين‌المللي سوريه را بر عهده دارد هفته گذشته به عنوان سرپرست هيئتي عالي رتبه از بانکداران و تجار سوري به مسکو سفر کرد.وي در سفر هشت روزه خود به روسيه با مقامات اين کشور در مورد روش‌هاي قطعي همکاري‌هاي دوجانبه تجاري گفتگو کرد.

به گفته حيان سليمان، ميزان واردات کالاهاي روسيه به سوريه از پنج درصد در پيش از دوران جنگ، اکنون به 15 درصد افزايش يافته است و در دو سال آينده نيز به 35 درصد خواهد رسيد.ميزان مبادلات تجاري بين دو کشور تنها در يک سال گذشته 40 درصد افزايش يافت.

معاون وزير اقتصاد سوريه تصريح کرد: «سوريه پيشنهاد عضويت در اتحاديه گمرکي را مطرح کرده است و کشورهاي عضو اين اتحاديه-- روسيه، بلاروس، قزاقستان-- اکنون امکان پيوستن سوريه را به عنوان عضو ناظر، بررسي مي‌کنند. بشار اسد رئيس جمهور سوريه دستور داده است محور روابط سوريه از کشورهاي غربي به روسيه و ديگر کشورهايي که از سوريه در اين دوران سخت حمايت کردند تغيير جهت يابد. ما همچنين خواستار عضويت در سازمان بريکس-- متشکل از برزيل، روسيه، هند، چين و آفريقاي جنوبي-- و همچنين سازمان همکاري‌ شانگهاي هستيم. گفتني است روسيه رياست اين دو سازمان‌  را بر عهده دارد.»

به گفته حيان سليمان، روسيه تا کنون از سوريه در موارد بسياري حمايت کرده است و سوريه انتظار دارد شرکت‌هاي روسي در دگرگوني اقتصادي سوريه مشارکت کنند.سليمان افزود: «روسيه و سوريه در حال حاضر در مورد تخصيص خط اعتباري از سوي روسيه به سوريه گفتگو مي‌کنند و مذاکرات در سطح روساي بانک مرکزي دو کشور ادامه دارد.»وي از اشاره به ميزان دقيق اين خط اعتباري خودداري، اما تاييد کرد اين رقم احتمالا بين سه تا شش ميليارد دلار خواهد بود.

معاون وزير امور خارجه روسيه همچنين اعلام کرد اگر مبادلات محصولات کشاورزي بين روسيه و سوريه پيشتر از طريق ترکيه صورت مي‌گرفت، امروزه سوريه محصولات خود را از طريق دريا به روسيه مي‌رساند.روسيه و سوريه همچنين توافق کردند تنها شرکت‌هاي روسي اکتشافات نفتي در سوريه را انجام دهند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار