يك حقوقدان گفت: با توجه به اينكه در اجراي حكم فرد اعدامي، تخلف و تباني صورت نگرفته، بنابراين شبهه‌اي در ارتباط با اينكه حكم فرد اعدامي طبق قوانين اجرا شده است، وجود ندارد و اجراي مجدد آن با قانون و اصل تفسير قوانين جزايي به نفع متهم سازگاري ندارد.

"محمد مقصود" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در ارتباط با مسئله اعدام مجدد فردي كه پس از گذشت يك روز از اجراي حكم زنده مانده، اظهارداشت: صرف‌نظر از اين كه روش‌هاي فعلي مجازات اعدام در ايران اصولي است يا خير، بايد عنوان كرد چنانچه حكمي در ارتباط با مجرم اعدامي به مرحله قطعي مي‌رسد، اجراي آن هم بايد براساس قانون كه نحوه اجراي آن در آيين‌نامه احكام اعدام پيش‌بيني شده، صورت گيرد.   
 
وي ادامه داد: در نحوه اجراي حكم اعدام دو حالت پيش‌بيني شده؛ اول اينکه در اجراي حكم كوتاهي به عمل آيد، يعني در حين اجرا طناب دار پاره شود و يا در وسيله اعدام نقص ايجاد شود، اما با توجه به اينكه در اجراي حكم طبق نظر كارشناسان تخلف و تباني صورت نگرفته و حكم كاملا اجرا شده و تعليقي در آن نبوده است، اجراي مجدد حكم صحيح نيست.   
 
وي تصريح كرد: شبهه‌اي در ارتباط با اينكه حكم فرد اعدامي طبق قوانين اجرا شده است، وجود ندارد و اجراي مجدد آن با قانون و اصل تفسير قوانين جزايي به نفع متهم سازگاري ندارد.
 
اين حقوقدان در پايان خاطرنشان كرد: برخي کارشناسان و صاحب‌نظران به اين دليل كه معتقدند اجراي حكم به صورت صحيح صورت نگرفته، از اين بابت با اجراي مجدد اعدام فرد موردنظر موافقند.
 
 گفتنی است؛ فردي كه چندی پیش به اتهام نگهداري يك كيلوگرم ماده مخدر شيشه به اعدام محكوم شده و يك روز بعد از اجراي حكم به طرز معجزه‌‌آسايي زنده شد، همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری است و به نظر می‌رسد تصمیم‌گیری درباره سرنوشت وي کار ساده‌ای نیست، چراکه حقوقدانان در این خصوص نظرات متفاوتی دارند؛ گروهی بر این باورند که وی باید بار دیگر بالای چوبه‌ دار برود و گروهی می‌گویند وی مجازات شده و نمی‌توان حکم اعدام را دوباره در مورد وي اجرا کرد.
 
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار