آخرين آمار وضعيت ديابتي ها در ايران ده درصد مبتلا در سطح جامعه است و اين آماري است كه بايد تا سال 2030 به آن مي رسيديم لذا زودتر به اين افزايش آمار رسيده ايم.

ساسان شرقي، فوق تخصص غدد دورن ريز و متابوليسم در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: آخرين وضعيت، آمار ديابت در ايران اين است كه ده درصد سطح جامعه ايران به ديابت مبتلا هستند و اين آماري است كه در سال 2030 بايد به آن مي رسيديم.

وي اظهار داشت: سيصد هزار نفري در سال به ديابت مبتلا مي شوند كه صد هزار نفر آن مختص تهران است.

وي گفت: كدام گروه پزشكي در سال مي تواند پاسخگوي سيصد هزار نفر ديابتي در سال باشد مشروط به اينكه تمام مشكلات مالي حل شده باشد ولي آن سوي ماجرا وارد كردن بار گراني به جامعه است.

شرقي خاطر نشان كرد: پيش بيني مي شود ظرف پانزده سال آينده اگر با اين روند پيش رويم در جوامع مختلف نيم يا چهل درصد كل هزينه بهداشتي صرف درمان ديابت خواهد شد.

وي اظهار داشت: همه آمارها كه با افزايش اين بيماري در سطح جامعه روبه افزايش است نشان مي دهد بار گراني را بر دوش جامعه خواهد گذاشت.

اين متخصص غدد و متابوليسم افزود: براي كاهش اين فاجعه در سطح جامعه مسلماً تنها دانشگاهها و پژوهشگاهها نمي توانند مسئول آن باشند بلكه مردم هم با رعايت اصول تغذيه اي و ورزشي بايد به پيشگيري از اين بيماري بشتابند.

متهم رديف اول رويش قارچ گونه فست فودهاست
شرقي ادامه داد: براي پيشگيري از ديابت و كاهش شيوع آن در جامعه بايد شيوه زندگي را تغيير داد و همانطور كه فست فودها رشد قارچ گونه اي دارند شايد دليلي براي افزايش ديابت است.

وي خاطر نشان كرد: بايد تهديداتي براي تهيه و توزيع مواد پرخطر همانند فست فودها، نوشابه هاي گازدار و شيرين، استك ها و... انديشيد و در عوض آن فعاليت هاي بدني را ترويج داد

وي گفت: مي توان افزايش پنجاه درصد ديابت را كاهش داد در صورتي كه زندگي خود را اصلاح كنيم./ح

انتهاي پيام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار