روزنامه لس آنجلس تايمز در گزارشي به قلم "دنيس راس" به مذاکره کنندگان غربي پيشنهاد کرد شش اصل را براي مذاکره با ايران در پيش گيرند و بر تداوم تحريم ها ، و روي ميز بودن همه گزينه ها و حمايت از اقدام نظامي احتمالي اسرائيل تاکيد کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه آمريکايي در تحليلي به قلم "دنيس راس" ، "دنيس ادلمن" و "مايکل کاکووسکي" نوشت، ايران اين ماه در نخستين مذاکرات بر سر برنامه هسته اي خود از زمان انتخاب حسن روحاني به سمت رئيس جمهور اين کشور موضعي بي سابقه در پيش گرفت و واقعا مذاکره کرد.

در اين گزارش آمده است: تهران براي نخستين بار نسخه اي واقعي از مرحله اول تا آخر مذاکرات با شش قدرت جهان  و نيز نحوه رسيدن به مرحله نهايي را ارائه کرد. 

روزنامه لس آنجلس تايمز ادامه داد: در حالي که دور بعدي مذاکرات هفته آينده برگزار مي شود ، خوب است مذاکره کنندگان آمريکايي اصولي را که به منافع مهم در اين مذاکرات مربوط مي شود مورد توجه قرار دهند. راهي که براي تحقق اين هدف ترجيح داده مي شود ، دستيابي به توافقي ديپلماتيک است. در عين حال ، ديپلماسي فقط مي تواند ابزاري براي دستيابي به يک هدف باشد.
همانطور که جان کري وزير امور خارجه آمريکا گفته است: توافقي بد ، بدتر از اين است که توافقي بدست نيايد.

"بنابراين ، آمريکا بايد به دنبال توافقي در چارچوب معيارهايي مشخص باشد تا اطمينان حاصل شود توافق واقعا موجب پيشبرد منافع آمريکا و متحدان اين کشور خواهد شد."


اين روزنامه ادامه داد: همانطور که ما در گزارش جديد مرکز گرموندر در موسسه امور امنيت ملي يهوديان اعلام کرديم شش اصل وجود دارد که بايد هدايتگر مذاکرات با ايران باشد:

"نخست، ايران بايد همه نگراني هاي باقيمانده بين المللي را رفع کند.

دوم، ايران بايد به الزامات حقوقي بين المللي پايبند باشد. اينکه آژانس بين المللي انرژي اتمي محکوميت هاي خود را در مورد ايران تکرار کرده است؛  موجب شد شوراي امنيت سازمان ملل شش قطعنامه تصويب کند. 

سوم، مانع دسترسي ايران به توانايي ساخت سلاح هاي هسته اي شويد.  

چهارم، رژيم بازرسي هاي سختگيرانه را تصويب کنيد . 

پنجم، از موضع قدرت مذاکره کنيد. موفقيت اين مذاکرات بستگي به اين دارد ايران درک کند در صورت شکست مذاکرات ، پيامدهايي واقعي و زيانبار وجود خواهد داشت.

اين وضع نيازمند دست کم دو اقدام آمريکاست : تحريم ها را تشديد و کشورهاي ديگر را نيز به اجراي اين کار تشويق کنيد ، سخنان قاطعانه تر و قابل باورتري بيان کنيد مبني بر اينکه همه گزينه ها بر روي ميز قرار دارد. 

 سرانجام  اينکه وقت را تلف نکنيد. "

اجرا و نيز اعلام جدول زماني سختگيرانه اي براي مذاکرات مي تواند به اسرائيل اطمينان خاطر بدهد تا براي اينکه به تنهايي وارد عمل شود،  احساس اجبار نکند.

در پايان اين گزارش آمده است: مذاکره کنندگان بايد از اين اصول تبعيت  کنند تا لفاظي را با اقدام اشتباه نگيرند و بايد از هر گونه توافقي که از اين اصول دور مي شود فاصله بگيرند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار