نوری مالکی نخست وزیر عراق گفت با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا درمورد ضرورت یافتن راه حلی مسالمت آمیز در عراق توافق کامل دارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز،  نخست وزیر عراق همچنین با بیان اینکه خواستار برگزاری به موقع انتخابات در این کشور است، بر ضرورت تقویت دموکراسی تاکید کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا هم اعلام کرد با نوری مالکی، نخست وزیر عراق درباره نحوه مبارزه با القاعده گفتگو کرده است. 

در اين ملاقات راههاي همکاري بغداد و واشنگتن براي پايان دادن به خطر افزيش فعاليتهاي القاعده در عراق بررسي شد. اوباما در اين ديدار حاضر نشد تعهدات جديدي از جانب آمريکا به عراق متقبل شود که نوري المالکي در سفر به واشنگتن به دنبال آن بوده است. نوري المالکي به اين اميد به واشنگتن آمده است تا بتواند از آمريکا کمکهاي نظامي و تسليحاتي بيشتري براي مقابله با عوامل خشونت و ناآرامي هاي اخير در اين کشور دريافت کند. دريافت کمکهاي اطلاعاتي از آمريکا براي اين منظور نيز از ديگر برنامه ها و اهداف سفر مالکي به آمريکا بوده است. در ده ماه گذشته ، عراق به شدت شاهد افزايش کشتار و بمب گذاري هاي تروريستي بوده است. اين بمب گذاري ها و ناآرامي ها از زمان خروج نيروهاي نظامي آمريکا از عراق در سال دو هزار و يازده تاکنون بي سابقه است. 

اوباما پس از حدود دو ساعت گفتگو با نوري المالکي گفت بهترين راه براي اداي احترام به کشته هاي جنگ عراق ، استقرار دموکراسي کارا در اين کشور است. اوباما و نوري المالکي در مقابل خبرنگاران درباره درخواست کمک نخست وزير عراق از واشنگتن سخني نگفتند . البته اوباما در سخنانش اشاره کرد که منافع خود آمريکا در مقابله با خشونت در عراق نهفته است. 

اوباما در مقابل خبرنگاران و در حضور نوري المالکي گفت.. بخش اعظم گفتگوهاي ما حول اين واقعيت بود که باوجود پيشرفتهاي چشمگير عراق در حوزه هايي ازقبيل توليد نفت و طيفي از اصلاحات ديگر که در اين کشور رخ داده است، متاسفانه القاعده هنوز هم در اين کشور فعال است و اخيرا به شدت فعال شده است. ما بحثهاي زيادي در اين خصوص انجام داديم که چگونه مي توانيم با هم با سازماني تروريستي مقابله کنيم که نه تنها در عراق فعال است بلکه تهديدي براي کل منطقه و آمريکا است. 

نوري المالکي نيز گفت.. ما ديدگاه مشترکي درباره همه مسائلي مطرح شده درباره بازگشت تروريسم به منطقه خاورميانه داريم . ما در اين ملاقات درباره راههاي مقابله با تروريسم بحث و تبادل نظر کرديم. ما ديدگاههاي مشابه و نگرشهاي مشابهي در اين خصوص داريم. ما در اين ملاقات درباره جزييات همکاري هايمان بحث و تبادل نظر کرديم و مقامات مسئول در اين حوزه با هم به گفتگو خواهند پرداخت. آنچه ما براي عراق و منطقه مي خواهيم اين است که همکاري وجود داشته باشد. ما در عراق در حوزه هاي امنيتي، اطلاعاتي و همه سطوح ديگر فعاليت مي کنيم. ما نيروهاي خود را براي مقابله با القاعده بسيج کرده ايم و اين کار هم براي عراق و هم براي منطقه خاورميانه خوب است. 
نوري المالکي در اين ديدار تاکيد کرد دموکراسي در عراق شکننده است اما وي بر تلاش براي تقويت دموکراسي در عراق تاکيد کرد. در اين ديدار، رئيس جمهور آمريکا و نخست وزير عراق درباره مسائل منطقه اي ازجمله ايران و سوريه نيز به بحث و تبادل نظر پرداختند. 

ملاقات اوباما و نوري المالکي نخستين ديدار آنها از زمان خروج نيروهاي نظامي آمريکا از عراق در دسامبر دو هزار و يازده بود. خروج نظاميان آمريکايي از عراق پس از آن انجام شد که دولت نوري المالکي حاضر نشد به نظاميان آمريکايي در صورت باقي ماندن در عراق، مصونيت قضائي بدهد حال آنکه واشنگتن تاکيد داشت داشتن مصونيت قضائي براي ادامه فعاليت نظاميان آمريکايي در عراق ضروري است. 

ملاقات اوباما و المالکي در کاخ سفيد در حالي انجام شد که حدود دويست نفر از شهروندان آمريکايي در خيابان پنسيلوانيا ( مجاور کاخ سفيد) عليه نوري المالکي تظاهرات کردند. اين تظاهرات در اعتراض به وضع اعضاي گروهک منافقين در اردوگاه اشرف بود. معترضان، نيروهاي امنيتي عراق رابه کشتار پنجاه و دو نفر از اعضاي اين گروه در اردوگاه اشرف متهم کرده اند . البته دولت بغداد هرگونه مداخله در اين قضيه را رد کرده است. شرکت کنندگان در اين تظاهرات از اوباما خواستند کمک به دولت عراق را قطع کند. معترضان مذکور شعار مي دادند مرگ بر نوري المالکي قاتل. 

نيوت گينگريچ، رئيس سابق مجلس نمايندگان آمريکا در سخناني در جمع اين معترضان آمريکايي گفت.. چرا آمريکا مي خواهد شريک نوري المالکي باشد. واقعيت اين است که نوري المالکي عروسک خيمه شب بازي ايران است. او شايستگي حمايت آمريکا را ندارد.
برچسب ها: مالکی ، اوباما ، گفتگو ، عراق ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار