حالا که دومین ماه از فصل پاییز را پشت سر می‌گذاریم، برخی از اجرام کیهانی در آسمان طلوع کرده و با چشم غیر مسلح قابل رویت می‌شوند.

امیر اله مانی، کار‌شناس نجوم در گفتگو با خبرنگار گروه فناوی‌های نوین باشگاه خبرنگاران گفت: در شامگاه این شب‌های پاییزی لحظاتی قبل از غروب خورشید، سیاره زهره در آسمان طلوع کرده و بعد از تاریکی آسمان به صورت یک شبی پرنور در آسمان ظاهر می‌شود. 

وی افزود: "سیاره زهره" از نظر اندازه و قطر بسیار شبیه به زمین است به همین دلیل 
ستاره‌شناسان آن را خواهر زمین معرفی کرده‌اند که این سیاره بعد از "ماه" معمولاً در آسمان پرنور‌ترین جرم محسوب می‌شود. 

 اله مانی، زهره را دارای جوی غلیظ دانست و اظهار داشت: این سیاره پوشیده از مذاب و مواد معدنی گداخته است. 

وی تاکید کرد: "سیاره زهره" ساعتی پس از غروب خورشید در آسمان باقی مانده و سپس غروب می‌کند. 

فرصتی برای رصد غول منظومه شمسی

 اله مانی تصریح کرد: "سیاره مشتری"، بزرگ‌ترین "سیاره منظومه شمسی" است که به غول منظومه معروف شده و دارای جنسی از گاز است به طوری که دایماً در آن طوفان و گرباد‌های متعدد صورت می‌گیرد. 

وی عنوان کرد: در شامگاه و اواسط نیمه شب این سیاره به صورت شی نورانی در صورت فلکی جوزا یا دو پیکر که در قسمت شرقی قرار دارد، طلوع کرده و با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد بود. 

 کهکشان همسایه این شب‌ها خود نمایی می‌کند 
اله مانی گفت: در نیمه شب‌های پاییز لحظاتی بعد از طلوع سیاره مشتری اگر کمی به سمت جنوب شرقی آسمان با چشم حرکت کنید، می‌توانید صورت فلکی بسیار زیبا و معروف "آندرومدا" را رصد کنید. 

وی اظهار داشت: "کهکشان آندرومدا" نزدیک‌ترین کهکشان در همسایگی کهکشان محل سکونت ما کهکشان راه شیری است. 

کهکشان آندرومدا یک کهکشان مارپیچی واقع در صورت فلکی آندرومدا است که حدود ۵/۲ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد و احتمالاً حدود ۳ تا ۵ میلیارد سال آینده با کهکشان راه شیری برخورد می‌کند. 

سحابی شکارچی در میان صورت فلکی جبار 
اله مانی تاکید کرد: جبار یا شکارچی نام صورت فلکی زیبایی است که در رده صورت فلکی‌های بزرگ آسمان جای گرفته است و به دلیل داشتن سه ستاره تقریباً یکسان از نظر فاصله و قدر (روشنایی) بسیار راحت می‌توان در آسمان آن را یافت. 

وی افزود: صورت فلکی جبار دارای ۸ستاره اصلی که با کنار یکدیگر گذاشتن آن‌ها می‌توانیم شکلی شبیه به شکارچی را در آسمان ترسیم کنیم. 

اله مانی تصریح کرد: این صورت فلکی در قسمت میانی خود دارای یک سحابی جذاب و زیبا که در قسمت شمالی آسمان است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.