بیش از سه هزار زندانی آمریکایی به علت جرایم غیرخشن به حبس ابد بدون عفو محکومند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  ؛ به نوشته شماره امروز روزنامه گاردین در اینترنت:‌ طبق گزارش اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا(ای سی ال یو)، حدود سه هزار و دویست و هشتاد و یک زندانی در آمریکا به علت جرایم غیرخشن در حبس ابد به سر میبرند، بدون آنکه در مورد آنها احتمال آزادی مشروط وجود داشته باشد. برخی از این زندانیان که به جرمی یک درجه پایین تر از اعدام محکوم شده اند، جرایمی مانند بلندکردن کالا از فروشگاه،‌ بنزین کشیدن از یک کامیون، سرقت وسایلی از یک انباری و یا تلاش برای نقد کردن یک چک سرقتی مرتکب شده اند.

در گزارش ای سی ال یو با عنوان «مرگ تدریجی» درواقع گاه شمار وقایعی است که به تباه شدن هزاران زندگی و فروپاشی هزاران خانواده به موجب پدیده نوین محکوم کردن مردم به حبس به علت ارتکاب جرایم غیرخشن مربوط می شود. این گزارش خاطرنشان می کند، بر خلاف این انتظار که چنین مجازات سنگینی فقط در مورد جدی ترین جرایم مقرر می شود، افرادی سالها با جزئی ترین علل گرفتار این دام وحشیانه بوده اند.

این رویه به سطح ایالتها محدود نمی شود. حکم اکثر زندانیان غیرخشنی که به حبس ابد بدون آزادی مشروط محکوم اند، از طرف دولت فدرال صادر شده است. بیش از دو هزار نفر از سه هزار و دویست و هشتاد و یک زندانی که به گزارش ای سی ال یو به چنین مجازاتهایی محکومند،‌ در زندانهای فدرال نگهداری می شوند. طبق محاسبه ای سی ال یو، کلا مالیات دهندگان آمریکایی یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار مالیات اضافی برای نگهداری مادم العمر این زندانیان در حبس می پردازند.

نکته دیگر تبعیض شدید در صدور حکم حبس ابد بدون آزادی مشروط در نظام جزایی آمریکا است به طوریکه حدود شصت و پنج درصد چنین زندانیانی که ای سی ال یو شناسایی کرده است، آمریکایی های آفریقایی تبارند.

آمریکا بالاترین جمعیت زندانیان را در جهان دارد و هم اکنون دو میلیون و سیصد هزار نفر در آمریکا در پشت میله های زندان به سر می برند. مبارزه با مواد مخدر یک عامل مهم در افزایش جمعیت زندانهای آمریکا است. طبق برآورد ای سی ال یو، تقریبا هشتاد درصد زندانیانی که در سراسر آمریکا به علت ارتکاب جرایم غیرخشن به حبس ابد بدون عفو محکوم اند، جرایم مرتبط با مواد مخدر داشته اند. در اینگونه موارد نیز برخی جرایم بسیار ناچیز بوده است، از قبیل همراه داشتن یک وسیله مصرف مواد یا یک درب بطری با ردی از هروئین در آن، پیدا شدن میزان بسیار کمی کوکائین در جیب فرد که حتی با چشم غیرمسلح به سختی دیده می شد و یا واسطه برای فروش ماده مخدری به ارزش خیابانی ده دلار.

در گزارش ای سی ال یو استفاده از روشهای دیگری در مورد اینگونه زندانیان توصیه شده است، از جمله حبس های کوتاه مدت تر و درمان های مرتبط با مواد مخدر و سلامت روان. این اتحادیه از کنگره و دولت اوباما و مجالس ایالتی خواسته است به اعمال حبس ابد بدون عفو در مورد مجرمان غیرخشن خاتمه دهند و در احکام زندانیانی که قبلا در این سیاه چاله قضایی گرفتار شده اند، تجدید نظر شود.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار