براي پخش نذري در ايام سوگواري از ظروف يكبار مصرف گياهي استفاده كنيم.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، از متراكم ترين استانهاي كشور است و به لحاظ شرايط اقليمي از محيط زيست ارزشمند و حساسي برخوردار است.

اين استان زيبا و كوچك كه از اغلب نعمتهاي الهي از جمله دريا، جنگل، كوه و رودخانه ها برخوردار است در تمامي ايام سال پذيراي گردشگران است و هموطنان زيادي اين استان را براي سپري كردن تعطيلات خود مي گذرانند.

مردم گيلان مردمان مهمان نواز و مذهبي هستند كه اين روزها با توجه به نزديك شدن به ايام عزاداري تاسوعا و عاشوراي حسيني در تدارك پخت غذا براي عزاداران شهادت سيدالشهدا هستند و اين كاري ارزشمند است.

اما از مردم طبيعت دوست گيلان نيز انتظار مي رود مراقب حجم زباله هاي استان نيز باشند زيرا زباله هاي يكبار مصرف موجب افزايش زباله هاي استان مي شوند و شايسته است تا جايي كه مي توانند در پذيرايي ها از ظرف هاي يكبار مصرف استفاده نكنند.

به گفته امير عبدوس مديركل حفاظت زيست گيلان اين استان از استانهايي است كه حجم توليد زباله آن زياد است و در حال حاضر حتي يك مكان دفن بهداشتي زباله در گيلان وجود ندارد.

به گزارش ايسنا، در اطلاعیه سازمان حفاظت محیط زیست نيز چنین آمده است: محرم ماه قیام و پیام برای دوستداران آزادگی و مشتاقان خاندان پیامبر اکرم (ص) است؛ مشتاقانی که آگاهی و اصلاح اجتماعی را سرآمد حرکت خویش در زندگی قرار می دهند.

به همین مناسبت سازمان حفاظت محیط زیست از هیئت های عزاداری درخواست می کند با توجه به روزافزونی حجم استفاده از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی در مراسم جاری و از آنجا که این ظروف صدها سال در طبیعت باقی مانده و در این مدت خسارات جبران ناپذیری به محیط زندگی انسان ها و شهروندان وارد می کند، همچنین مصرف آن می تواند عوارض بهداشتی جدی برای مردم در برداشته باشد، آن را از چرخه خرید و توزیع خارج کنند.

در مقابل پیشنهاد می شود ظروف ثابت و در غیر این صورت از ظروف تجزیه پذیر با پایه گیاهی استفاده شود. به ویژه تحت هر شرایطی از مایعات داغ مانند چای در لیوان های پلاستیکی یک بار مصرف خودداری شود.

همچنین ضروری است پسماندها و زباله ها به صورت بهداشتی جمع آوری، منتقل و دفع شده و سطل یا کیسه زباله برای جمع آوری مرتب ظروف یک بار مصرف پیش بینی شود. بی شک رعایت بهداشت محیط در مراسم و جلوگیری از آلودگی معابر می تواند نشانه ای بارز از تعهد و مسئولیت پذیری هیئت ها باشد. 

با این امید که عزاداری همه رهروان راستین آن حضرت، مورد قبول درگاه ایزد منان قرار گیرد./ج1

برچسب ها: ظروف ، حضرت ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.