مجموعه اخبار و مواضع غرب در برابر ایران نشان می‌دهد، آنان سیاست افزایش فشار را در پاسخ به حسن‌نیت ایران در پیش گرفته‌اند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛ رویکرد ایران در موضوع هسته‌ای و مذاکرات مربوط به این پرونده چنان بوده است که حتی غربی‌ها را نیز مجبور به اذعان درباره حسن‌نیت و جدیت ایران کرده و این قضیه حتی در آخرین گزارش دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژي اتمی نیز منعکس شد و یوکیو آمانو تاکید کرد ایران طی سه ماه گذشته هرگونه توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کرده است. با این حال به نظر می‌رسد غرب در برابر این رویکرد مثبت ایران، راه مخاصمه و برخورد را در پیش گرفته است.

کیهان نوشت: در همین راستا چهار سناتور کنگره آمریکا طی نامه‌ای به رئيس جمهور این کشور خواستار حفظ و تشدید فشارها بر ایران پیش از مذاکرات هسته‌ای ژنو شدند.

کلی آیوت، مارکو روبیو، جان کارنین ومارک کرک 4 سناتور دموکراتی هستند که با ارسال نامه‌ای به باراک اوباما از کاهش تحریم‌ها علیه ایران عمیقاً ابراز نگرانی کردند.

در نامه این سناتورها آمده است، آمریکا در حالی می‌خواهد فشار تحریم‌ها به ایران را کاهش دهد که این کشور در عوض حتی یک سانتریفیوژ را تعطیل نکرده و هیچ مقداری از اورانیوم غنی شده را از خاک خود خارج نمی‌کند.

همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داد لایحه جدید تحریم‌ها علیه ایران هفته آینده به سنا می‌رود.
این لایحه در حالی قرار است به سنا فرستاده شود که رئیس جمهور آمریکا پنجشنبه هفته گذشته از کنگره درخواست کرده بود که تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را به حالت تعلیق درآورد و اجازه دهد که رویکرد دیپلماتیک در قبال برنامه هسته‌ای ایران پیش رود.

چندین نفر از جمهوری‌خواهان آمریکا که از اقدام کمیته بانکداری سنا در به تعویق انداختن بسته تحریم‌های جدید علیه ایران به تقاضای کاخ سفید، ناامید شده بودند، اعلام کردند که در حال بررسی این موضوع هستند و در تلاش هستند محدودیت‌های بیشتری را علیه ایران به‌عنوان متمم لایحه مجوز دفاعی تحمیل کنند که این لایحه احتمالاً اوایل هفته آینده به سنا فرستاده خواهد شد.

همچنین گزارش‌ها از داخل وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد این وزارتخانه با برپایی اتاقی به نام اتاق جنگ علیه برنامه هسته‌ای ایران به شدت به دنبال اجرای تحریم‌ها و اطمینان حاصل کردن از تحریم شدن تمام شرکت‌های خصوصی و عمومی مرتبط با ایران هستند.

نشریه فارین پالیسی در گزارشی به نحوه چگونگی رفتار وزارت خزانه‌داری دولت اوباما در اعمال تحریم‌ها پرداخته و با استفاده از کتابی که جدیداً توسط یکی از کارمندان این وزارتخانه نوشته شده، ابعاد جدیدی از حملات اقتصادی آمریکا به ایران را فاش کرده است.

در این گزارش آمده است: «در ماه ژوئن گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های شدید و سخت‌تری را در برابر برنامه هسته‌ای ایران و شرکت‌های پیشرو در زمینه اقتصاد این کشور به اجرا گذاشت. تحریم‌های وزارت خزانه‌داری شامل شرکت‌های اصلی، شرکت‌های فرعی و شرکت‌های زیرشاخه شرکت‌های فرعی می‌شود. زنجیره‌ای از اقدامات انجام شده، هفته گذشته به صورت یک فایل پاور پوینت توسط وزارت خزانه‌داری منتشر شد که نشان می‌داد کدام شرکت‌ها و با چه نامهایی مورد تحریم قرار گرفته‌اند و از این جا عمق اقدامات آمریکا علیه اقتصاد ایران (البته آن دسته از اقدامات که محرمانه نبودند) به نمایش گذاشته شد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده ده‌ها شرکت دولتی مانند بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را رصد کرده و همه را تحریم کرده اما در همانجا این اقدامات متوقف نشده است. تحلیلگران خزانه‌داری سالها وقت و تلاش صرف شناسایی دقیق شرکت‌های ایرانی که در خط مقدم مقابله با تحریم‌ها قرار داشته‌اند، کرده‌اند و هر کدام را به طور جداگانه وارد لیست تحریم‌ها کرده‌اند که شامل شرکت‌های وابسته به ایران، ایرانیان خارج از کشور و شرکت‌های بیمه‌ای نیز بوده است. این اقدامات باعث شده ایران میلیاردها دلار از درآمدهای نقدی خود را از دست بدهد.»

در همین حال، دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس با بیان اینکه کشورهای غربی شدیدترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران اعمال کرده‌اند، گفت انگلیس و متحدانش سیاست فشار و مذاکره را به صورت موازی پیش برده‌اند.

کامرون که با پایگاه عرب زبان «الاتحاد» مصاحبه می‌کرد، با بیان اینکه لندن نمی‌خواهد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، گفت کشورهای غربی «سیاستی دوگانه مبتنی بر فشار از طریق اعمال سخت‌ترین تحریم‌‌های بین‌المللی و مذاکره در صورت آمادگی ایران برای تعامل جدی را پیش گرفته‌اند.»

نخست‌وزیر انگلیس تأکید کرد علی‌رغم بهبود چشم‌انداز مذاکرات، رژيم تحریم‌ها تغییر نخواهد کرد و تحریم‌های اصلی پابرجا خواهد ماند.

همچنین «سامانتاپاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس» آمریکا در ارتباط با گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و 1+5 تصریح کرد: هنوز بی‌اعتمادی‌های زیادی به طور قطع وجود دارد که ما بعد از چندین نسل بدگمانی با خود به این مذاکرات آوردیم که این مسئله بر دو طرف موضوع تاثیر یکسانی دارد.

وی ادامه داد: با کاهش تحریم‌های موقت، محدود و برگشت‌پذیر که ما متعهد به آن شدیم تا برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنیم، آنها مقداری از اورانیوم با درصد غنای بالای خود را کاهش دهند و ما نظام نظارت بیشتر بر برنامه هسته‌ای ایران را به وجود آوریم.
پاور تاکید کرد: فکر کردن به اینکه ما می‌توانیم یک شبه از صفر به 60 برسیم و با یک توافق جامع به کنگره بیاییم و اینکه هر یک از ما بتوانیم اعتماد کنیم، واقع بینانه نیست.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۶ آبان ۱۳۹۲
مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
حمد
۰۵:۴۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۲
مرگ برآمریکا
آخرین اخبار