نشريه وال‌استريت‌ژورنال در مقاله اي به بررسي اقدامات آمريکا به منظور رفع موانع براي رسيدن به توافق هسته اي با ايران پرداخت و به نقل از مقامات دولت اوباما، از پيشرفتهاي چشمگير براي يکپارچه شدن نظرات 1+5 درباره متن توافق ژنو خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه وال‌استريت‌ژورنال در مقاله اي به قلم "جي سالومون" و "کارول لي" در پايگاه اينترنتي خود نوشت: مقامات دولت اوباما گفتند در روزهاي اخير گام‌هايي جهت حل اختلاف‌نظرها براي مذاکرات بعدي در ژنو و رسيدن به توافق برداشته اند.

مقامات ارشد آمريکا گفتند پس از شکست قدرتهاي جهاني براي رسيدن به توافق با ايران در مذاکرات ژنو بيشتر مشکلات موجود در حال بررسي است. انها گفتند اين مسائل مهم و کليدي مورد بررسي قرار گرفته اند: درخواست ايران براي حق توليد سوخت هسته اي در داخل کشور، ميزان و درصد غني سازي و کنترل و نظارت بر ذخيره اورانيوم غني شده و آينده رآکتور آب سنگين اراک.

مذاکره‌کنندگان آمريکا همراه با نمايندگان قدرتهاي جهاني بار ديگر براي  مذاکرات سه روزه‌اي با ايران به ژنو خواهند رفت. اين سومين دور مذاکرات از زمان رياست جمهوري حسن روحاني است. در مذاکرات اخير مقامات آمريکايي فکر مي کردند رسيدن به توافق اوليه بسيار نزديک است. اما مذاکرات بيشتر بر سر مسئله حق ايران براي غني سازي و راکتور آب سنگين اراک بي‌نتيجه ماند.

فرانسه با شرايط پيشنهادي گروه پنج بعلاوه يک مخالفت کرد. بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم اسرائيل بارها از چنين توافقي انتقاد کرد و گفت نمي توان اين چنين مانع ایران شد. 

مقامات دولت اوباما گفته اند که در روزهاي اخير پيشرفتهاي چشمگيري براي يکپارچه شدن نظرات گروه پنج بعلاوه يک درباره متن توافقي که به تهران در ژنو ارائه خواهند کرد حاصل شده است. به گفته اين ديپلماتها در يکي از موارد مهم پيشنهادي از ايران خواسته مي شود غني سازي بيست درصدي را متوقف کند.

به گفته مقامات آمريکايي آنها هم در عوض تحريم ها را تعديل مي کنند. از جمله مي توان به تعليق تحريم‌هاي مربوط به خريد و فروش قطعات هواپيما، فلزات گران‌قيمت، محصولات پتروشيمي و خودرو اشاره کرد.

گروه پنج بعلاوه يک هم متعهد خواهد شد دارايي هاي مسدود شده ايران در بانکهاي خارج را بازگرداند. مقامات آمريکايي گفتند روند تعديل تحريم ها مرحله به مرحله اجرايي خواهد شد تا از همکاري ايران اطمينان حاصل شود.

آنها متذکر شده‌اند درباره درخواستهاي ايران در مورد حق غني‌سازي اورانيوم طبق توافق‌هاي سازمان ملل انعطاف پذيري وجود دارد.

دولت اوباما بارها گفته است به چنين حقي اعتقاد ندارد اما متذکر شده که در توافق نهايي با ايران ممکن است اجازه غني سازي تا حدي به اين کشور داده شود.

اين ديپلماتها اذعان کردند که احتمالا با مخالفت شديد اعضاي کنگره و اسرائيل براي رسيدن به هر توافقي روبرو خواهند بود. تعدادي از نمايندگان جمهوريخواه و دموکرات اصرار دارند تا تحريم‌هاي بيشتري عليه ايران تصويب کنند. در حاليکه دولت اوباما تلاش مي کند در شرايطي که مذاکرات در جريان است مانع تصويب تحريم هاي جديد عليه ايران شود، يکي از مقامات ارشد دولت آمريکا گفت تحريم هاي بيشتر اهرم فشاري است عليه ايران، چون خوب است که ايران بداند اعمال تحريم‌هاي جديد هم يک گزينه است. روز جمعه چهار نفر از سناتورهاي بانفوذ جمهوری‌خواه در نامه اي به باراک اوباما مجددا با شرايط توافق با ايران مخالفت کردند. نتانياهو هم خواستار توقف کامل برنامه هسته‌اي ايران در قبال برداشته شدن تحريم ها است. او خواستار افزايش فشارهاي مالي بر تهران است. اما مقامات آمريکايي بر اين باورند که موضع اسرائيل واقع‌گرايانه نيست. آنها مي گويند توافق موقت بهترين فرصت براي آمريکا و اسرائيل است در حاليکه مذاکرات براي رسيدن به توافق نهايي تا سال آينده هم ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار