"علی لاریجانی" در ششمین جشنواره‌ی جایزه‌ی ادبی جلال آل احمد گفت: بزرگترین و برترین خصوصیت جلال حقیقت‌جویی و محدود نکردن خود در هیچ یک از قالب‌های فکری‌ است .

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل ششمین جشنواره‌ی آزادی جلال آل احمد که دقایقی پیش در پژوهشکده فرهنگ و هنر برگزار شد دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این جشنواره عنوان کرد: جلال آل احمد یکی از روشنفکران متمایز و فعالان عرصه‌ی سیاست در تاریخ ایران است.

وی ادامه داد: این نویسنده بزرگ  از هر جریانی که مانع آزاداندیشی وی می‌شد دوری می‌گزید.


 
لاریجانی اظهار داشت: ویژگی اساسی جلال حقیقت جویی و محدود نبودن وی در هیچ یک از قالب‌های فکری است. گرچه مدتی به حزب توده پیوست اما با دیدن لغزش‌ها، نادیده گرفتن منافع ملی و دین‌گریزی این حزب از آن جدا شد.
 
وی ادامه داد: فضای روشنفکری زمان حیات جلال و تجدد مآبی آن دوران در کتاب غرب زدگی وی تجلی یافته و به طور کامل بیان شده است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی هم‌چنین خاطر نشان کرد: جلال آل احمد فارغ از وابستگی‌های سیاسی زمان خود دارای اندیشه‌ای آزاد است که به رقم فراز و فرودهای موجود در زندگی‌اش در تمامی آثار وی نمایان می‌شود.
 
وی افزود: کتاب "خسی در میقات" از نظر ادبی الگوی بسیار ممتازی‌ است و بیانگر گرایش‌های معنوی این نویسنده‌ی بزرگ است.
 
علی لاریجانی تصریح کرد: در روزگار امروزی فضاسازی‌های رسانه‌ای بسیار فراتر از گذشته است و وجود ویژگی حقیقت جویی در تمامی اندیشمندان، نویسندگان و مردم ضروری‌ست. 

وی خاطر نشان کرد: تمام کشورهای صاحب فکر یا انقلاب، دارای تئوری جدیدی هستند که این تئوری در همه‌ی حوزه‌های هنری از جمله سینما، تئاتر، و ادبیات تآثیر می‌گذارد در تاریخ انقلاب اسلامی نیز افراد ادیب و فیلمسازان فاخری حضور دارند که باید تلاش شود تا آموزه‌های آنان در دانشگاه‌ها تدریس شده و جایگاه این هنرمندان ارتقا یابد.

لاریجانی اظهار داشت: امیدوارم در آینده نویسندگان حوزه‌های ادبی با شکافتن یک موضوع به نظریه پردازی بپردازند و مجموع این نظریه‌ها یک سیستم دقیق را به وجود آورند که این امر نیازمند تعامل دانشمندان و هنرمندان عرصه‌ی ادبیات است.

دکتر "سید عباس صالحی" معاون امور فرهنگ و وزارت ارشاد اسلامی نیز درخصوص مکارم اخلاقی جلال آل احمد عنوان کرد: جلال متمایز، مردمی انسانی واقعی، دارای سبکی خاص و به دور از نفاق‌های سنتی و مدرن بود.

دکتر "محمد فتوحی" یکی از برگزیدگان این جشنواره نیز بیان کرد کتاب من با موضوع سبک شناسی و نقد ادبی تآلیف شده است.

وی ادامه داد متون ادبی بخشی از هویت یک ملت است اما در نقدهای ادبی اخیر جریان‌های مختلف مبتنی بر رویکردهای گوناگون دیده می‌شود.

فتوحی همچنین اظهار داشت: دغدغه‌ی اصلی من در نگارش این کتاب شناخت سرشت متن و ذات و هویت آن با استفاده از بررسی دقیق مضامین آوایی، واژگانی، دستوری، بلاغی و محتوایی‌ست.

"حجت‌الاسلام رسول جعفریان" عضو هیئت علمی جشنواره‌ی ادبی جلال آل احمد عنوان کرد: امیدوارم این جشنواره در سال‌های آتی نیز برگزار شود و توجه به کارهای پژوهشی و نوآوری در این آثار افزایش یابد.

وی افزود: نکته اصلی در پرورش دانشجویان و پژوهشگران برجسته به کارگیری اساتید آگاه و مطلع است.

جعفریان خاطر نشان کرد: جلال نباید قربانی برخی توقعات روشنفکری شود و تجلیل از چهره‌های برجسته باید به دور از غوغاهای سیاسی صورت گیرد و افکار اندیشمندانه‌ی آنان مورد بررسی واقع شود.

در این جشنواره امیر رزاق زاده یکی دیگر از برگزیدگان و نویسنده‌ی کتاب "نبرد طریق الاقدس" نیز خاطر نشان کرد: جنگ پدیده‌ی اجتماعی با ماهیت نظامی و معطوف به اهداف سیاسی‌ست.

وی افزود: این کتاب با موضوع دفاع مقدس به بررسی هشت سال جنگ تحمیلی با استفاده از منابع موثق و مستندات عینی حاضران و شاهدان این واقعه است.

مجید حمید زاده دبیر علمی ششمین جایزه ادبی جلال َآل احمد نیز اظهار داشت: برای انتخاب برگزیده این جشنواره، یک اثر می‌بایست امتیازی بین نود تا صد کسب کند این درحالی است که برخی از آثار به کسب امتیاز هشتاد تا صد نایل می‌شوند و بدین ترتیب به عنوان اثری شایسته تقدیر معرفی می‌شوند.

وی افزود: پس از بررسی دقیق تمامی آثار، کتاب‌های برگزیده در جلسه هیئت علمی مطرح شده و پس از تایید و تصویب این هیئت تعیین می‌شود.

وی در آخر اظهار داشت: منتخب نشدن هیچ یک از آثار به عنوان اولین اثر برگزیده صرفا به سبب کسری امتیاز آن اثر است و هیچ دلیل دیگری ندارد.

گفتنی است؛ ششمین جشنواره‌ی جایزه ادبی "جلال آل احمد" دوم آذرماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر با اجرای "سید عباس سجادی" برگزار شد و آثار منتخب آن عبارتند از: سبک شناسی نظریه‌ها، رویکردها، و روش‌ها تآلیف دکتر محمود فتوحی انتشارات سخن، اجتماعیون عامیون تالیف سهراب یزدانی، انتشارات نی، انتفاضه‌ی شعبانیه تالیف صفاءالدین تبرائیان ، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی و نبرد طریق القدس تالیف امیر رزاق زاده مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است.

لازم به ذکر است در بخش داستان هیچ یک از آثار ارسالی منتخب و یا شایسته تقدیر معرفی نشد.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۰۱:۳۳ ۰۴ آذر ۱۳۹۲
داورهای این جشنواره چه کسانی بودند. واقعا دوست دارم بدونم دلیل انتخاب کتاب سبک شناسی آقای فتوچی چیه
کتابی که پر از سرقته و به هیچ امانتداری رو راعیت نکرده چرا باید جایزه بگیره
آخرین اخبار