معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جلال آل احمد جزیی از مردم بود، افزود: دوری از کانون های جذاب قدرت از ویژگی‌های جلال به شمار می‌آید.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سید عباس صالحی»شامگاه شنبه در آیین پایانی و تجلیل از برگزیدگان ششمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد وی را شخصیتی برجسته دانست و گفت: نام او در تاریخ این سرزمین مانده و خواهد ماند.

وی افزود: جلال از دو بیماری رایج در عرصه فکر و روشنفکری به دور بود، که یکی بیماری تعصب و دیگری بیماری تلون است چرا که برخی در حیطه فکر با تمامی ادعای آزادی خواهی گرفتار تعصب و برخی گرفتار تلون هستند.

معاون وزیر ارشاد، جلال را حقیقیت‌گرای منصف دانست و گفت: او دغدغه‌مند سنت بود و ریشه در سنت خود داشت و از تاریخ این مرز و بوم تغذیه می‌کرد.

صالحی اضافه کرد: جلال نمایه‌ای از روشنفکر بومی بود و منظرها، مساله‌ها و راه‌حل‌های وی وارداتی نبود.جلال پرچمی شد برای کسانی که می‌خواهند نه از نوع گرته‌بردارانه و ترجمه محض، روشنفکر باشند.

وی ویژگی دیگر جلال را مردمی بودن دانست و گفت: او نسبت روان و راحتی با مردم داشت. مردمی بودن در رگ و خون او بود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوری از کانون‌های جذاب قدرت را از دیگر ویژگی‌های جلال برشمرد و گفت: کسانی با توجیه، تتمیع یا تهدید جلب کانون‌های فاسد قدرت زمان خود شدند، اما جلال منزه زیست و منزه ماند.

وی گفت: جلال معلمی بی‌ادعا برای نسل جوان بعد از خود بود و بسیاری از حضور وی درس‌ها گرفتند. او در تعلیمات خود منتی بر کسی نداشت.

معاون فرهنگی ار شاد با بیان اینکه جلال به راستی یک انسان بود، افزود: شهامت و صراحت جلال بی‌مانند و کم‌مانند بود و جلال در گیرو‌دار دو روی بازی‌های سنتی و مدرن زندگی نکرد و منافق و ریاکار نبود.
پی ریزی سبک خاص در نوشتن ویژگی دیگر جلال بود که صالحی به آن اشاره کردو افزود: سبک کوتاه، بریده، صریح و شلاقی و تا حدودی نه چندان عصبی و پرخاشگر داشت.

وی گفت: جلال در حوزه های مختلف حضور داشت و در هر حو زه ای که ورود می‌کرد آثار درخشانی از خود برجای می‌گذاشت. او نشان داد که می‌توان حیات و زندگی را به عمق برد.

وی گفت: امیدواریم برنامه‌هایی از این دست فرصتی برای ما نسل نو و نسل‌های آینده برای آشنایی با طلایه داران فرهنگ و ادب ایران زمین باشد.

آیین پایانی ششمین جایزه ادبی جلال آل احمد با حضور«علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی، «مجید حمید زاده» دبیر جشنواره و جمعی از مدیران فرهنگی و اهالی قلم در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

در پایان این مراسم به برگزیدگان این جشنواره با اهدای لوح تقدیر و هدایا تقدیر شدند.این جشنواره برگزیده اول نداشت.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار