مصرف سالانه شیر در ایران ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم است که این رقم ۱۰۰ کیلوگرم از میانگین مصرف در جهان کمتر است در اروپا سرانه مصرف شیر ۳۰۰ تا ۳۴۰ کیلوگرم می‌باشد.

دکتر علی گل‌علی‌زاده، نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: "شیر" یک منبع با ارزش در سبد غذایی خانوار است بعد از گروه غلات به عنوان منبع غذایی مهم برای انسان محسوب می‌شود. شایع‌ترین بیماری در کشور ما پوکی استخوان است که بدلیل کمبود "کلسیم" در افراد ایجاد شده است سن "پوکی استخوان" در کشور ما به زیر ۳۰ سال رسیده و ۹۰ درصد ایرانی‌ها دچار کمبود کلسیم هستند. 

وی افزود: مصرف شیر در خانواده‌ها بعد از حذف یارانه‌ها ۱۴% کاهش یافت گرانی شیر و لبنیات باعث شده بسیاری از خانواده‌های ایرانی شیر را از سبد غذایی خود حذف کنند قبل از افزایش قیمت شیر و مواد لبنی میانگین مصرف شیر در ایران ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم بود که این رقم بعد از افزایش قیمت‌ها ۲۲% کاهش یافت. 

دکتر گل‌علی‌زاده تصریح کرد: امروزه ۳۰% افراد جامعه مبتلا به اضافه وزن هستند و ۱۵% ایرانی‌ها چاق هستند و 6.8% کودکان زیر ۵ سال دچار کوتاه قدی تغذیه‌ای می‌باشند از مجموع جمعیت ایرانیان ۴% دچار کمبود وزن و ۲۸% افراد جامعه کم تحرک هستند و مجموع این عوامل بر سلامت جامعه تاثیر می‌گذارد. 

وی اذعان داشت: خامه، کره و سرشیر جزء گروه چربی‌ها می‌باشند و منبع مناسبی برای ذخیره کلسیم نیستند و فقط شیر کلسیم بدن را تامین می‌کند، مصرف ماست و شیر پرچرب و پنیر خامه‌ای نیز توصیه نمی‌شود زیرا از نظر ذخیره کلسیمی نمی‌توانند کلسیم بدن را تامین کنند. 

وی در پایان اظهار داشت: علاوه بر کاهش مصرف شیر ما در ایران با افزایش مصرف نوشابه‌های گازدار مواجه هستیم ایران مقام نخست را در مصرف نوشابه‌های گازدار داراست مصرف سرانه نوشابه‌های گازدار در ایران ۴۲ لیتر و در دنیا حدود ۱۰ لیتر است که از عوارض مصرف این نوشابه‌ها می‌توان به پوکی استخوان- چاقی پوسیدگی دندان و همینطور تاثیرات منفی بر کلیه و پوست و اختلالات در خواب را نام برد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.