قدمعلی سرامی، استاد دانشگاه و شاگرد "فروزان‌فر" دیدگاه وی را نسبت به عالم، نگاهی عرفانی دانست.

قدمعلی سرامی، استاد دانشگاه آزاد زنجان در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: شاگرد فروزانفر بودم درس مثنوی را قبل از انقلاب اسلامی با وی گذراندم قسمت‌هایی از شاهنامه فردوسی را برای ما خواند و ما را با تفسیر خاص خود آشنا کرد.
 
وی افزود: هم در مسائل عقلی مانند علم النفس قدیم و عرفان به خوبی کار کرده بود و هم با مسائل نقلی مانند قرآن، محکمات و تنزیل آشنایی داشت و او را دو جنبتین ( دارای جنبه‌های مختلف) می‌کرد.
 
سرامی ادامه داد: در مولانا شناسی دوجنبتین (دارای جنبه‌های مختلف) بود دیوان کبیر را که مولانا فی البداهه می‌سروده تصحیح کرد.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به نگارش فرهنگ نامه درباره مولانا توسط فروزانفر عنوان کرد: فروزانفر، فرهنگ نامه‌ای درباره مولانا نوشت بعدها ناشران دیگر، فرهنگ نامه وی را چاپ کردند وی مثنوی را شرح کرد و شرح مثنوی او بیشتر عقلی بود.
 
وی با اشاره به فوت فروزانفر در سال 50 بیان کرد: به فروزانفر اجل مهلت نداد تا مثنوی را به طور کامل شرح کند با همین وجود، وی بیش از هزار و چند صد بیت از مثنوی را شرح کرد در مثنوی، فروزانفر به مباحث عقلی و در دیوان کبیر به مباحث عرفانی پرداخته است.
 
سرامی با اشاره به برگزاری جلسات وغط و خطابه توسط فروزانفر تصریح کرد: نشان استاد فروزانفر در این بود که در دانشکده الهیات تدریس کند من در دانشکده ادبیات در خدمت وی بودم. نگاه فروزانفر به عالم، نگاهی عرفانی بود.
 
این استاد دانشگاه بیان کرد: فروزانفر مسائل شرعی را با میانجی هنر نگاه می‌کرد و تنها راهی را که می‌توان جوانان را به مسائل شرعی علاقه‌مند کرد این نگاه هنری به مسائل شرعی است.
 
وی با زبان خشک و عقلانی متکلمین با جوانان صحبت نمی‌کرد.
 
وی با اشاره به علاقه فروزانفر به شناخت حقایق توسط هنر خاطر نشان کرد: اکنون 42 سال از فوت فروزانفر می‌گذرد وی افکار نویی دارد با وجود آنکه در زمینه ادبیات کلاسیک کار می‌کرد نظریه تکامل و بسیاری از نظریات جدید را که مطرح می‌شد قبول داشت.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: فروزانفر ، ادبیات ، عرفان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار