مسوول واحد کنترل دخانیات پژوهشکده قلب و عروق اصفهان گفت: بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده در مهر امسال، حدود 17 درصد از مردم شهر اصفهان به طور روزانه، هفتگی یا ماهانه قلیان می کشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان، حمید رضا روح افزا در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس نتایج این تحقیق، 25 درصد مردان و هشت درصد زنان در اصفهان قلیان می کشند.
وی با اشاره به اینکه این تحقیق در بین افراد بالای 18 سال شهر اصفهان انجام شده است اظهار کرد: رده سنی که بیشترین مصرف کنندگان قلیان را شامل می شود بین 20 تا 30 سال است که این موضوع زنگ خطری برای آینده به شمار می آید.
این روانپزشک ادامه داد: میزان مصرف قلیان در بین افراد بی سواد یا با تحصیلات پایین 10 درصد، در بین افراد با شش تا 12 سال تحصیلات ( از سیکل تا دیپلم) 20 درصد و در بین افراد با تحصیلات بالای دیپلم 18 درصد است.
وی با اظهار نگرانی از شیوع استعمال قلیان در بین زنان گفت: زنان و مادران در این زمینه در بین اعضای خانواده تاثیرگذارتر هستند.
وی با اشاره به مطالعه ای که در سطح استان اصفهان بین نوجوانان 10 تا 18 سال صورت گرفته است افزود: بر اساس نتایج این مطالعه، نوجوانانی که پدر سیگاری دارند احتمال مصرف سیگار در بین آنها دو برابر است.
روح افزا ادامه داد: احتمال سیگاری شدن نوجوانانی که مادر سیگاری دارند یا پدر و مادر هر دو سیگاری باشند، پنج برابر است.
وی همچنین با اشاره به تحقیقی که سال 80 در پژوهشکده قلب و عروق اصفهان انجام شد گفت: در آن سال همه عوامل مربوط به مصرف سیگار و قلیان را در استان بررسی کردیم.
این روانپزشک افزود: تحقیق مشابهی هفت سال بعد از آن نیز صورت گرفت که نتایج قابل توجهی از آن بدست آمد.
وی تصریح کرد: با مقایسه این دو تحقیق مشخص شد که میزان مصرف دخانیات در بین مردان از 29 به 25 درصد کاهش یافته اما میزان استعمال دخانیات (سیگار، قلیان و پیپ) در بین زنان از یک به چهار درصد افزایش یافته است.
به گفته وی، یکی از مهمترین دلایلی که باعث افزایش استعمال قلیان به ویژه در بین زنان شده است ورود قلیان به خانه ها در این مدت بود.
مسوول واحد کنترل دخانیات پژوهشکده قلب و عروق اصفهان گفت: همچنین تحقیقی در میان نوجوانان اصفهان در سه سال گذشته نشان داد که میزان مصرف قلیان در بین آنها نیز افزایش یافته است.
وی با اشاره به برنامه بسیج اطلاع رسانی برای مقابله با قلیان در استان اصفهان گفت: با توجه به اینکه نگرش ضعیفی درباره مضرات قلیان کشیدن در جامعه وجود دارد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصمیم به اجرای این برنامه گرفت.
وی قلیان کشیدن را یک مساله اجتماعی دانست و افزود: تا زمانی که مطالبه مردمی و فشار از پایین در این زمینه صورت نگیرد این معضل حل نخواهد شد.
وی با بیان اینکه مصرف قلیان از حدود 10 سال گذشته شیوع بیشتری در کشور یافته است تصریح کرد: استان اصفهان از این لحاظ در سطح میانگین کشوری قرار دارد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست خبری گفت: تا کنون اطلاع رسانی کمی درباره معضل و مضرات قلیان کشیدن صورت گرفته است.
مجتبی حیدری با انتقاد از کم توجهی مسوولان به این معضل افزود: برای آنها و مردم مساله آلودگی هوا و مایه کوبی بسیار مهمتر از قلیان کشیدن است در حالیکه مشکلات جامعه در این زمینه بسیار زیاد است.
وی با تاکید بر اینکه قبح قلیان کشیدن در جامعه از بین رفته است خواهان توجه بیشتر همه مسوولان به این مساله شد/س.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.