نعمت زاده خبر داد:

ممنوعیت استفاده از موتورهای دیزلی در "خودروهای" سبک اشتباه بود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هم اکنون در قراردادهایی که انعقاد خواهیم کرد هیچ یک را بدون مد نظر قرار دادن صادرات به اتمام نخواهیم رساند گفت: ارتقای کیفیت و تعادل در قیمت‌ها نیازمند ورود به بازار جهانی و امر صادرات است.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در نخستين همایش بین المللی صنعت خودروی ایران با بیان اینکه در سال ۲۰۱۱ موفق شدیم 1.6 میلیون تولید خودرو داشته باشیم و در رده ۱۳ جهانی قرار گیریم اظهار داشت: ارزش تولیدات در این سال حدود ۲۵ میلیارد دلار بوده است که بعد از صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و بانکداری در رده سوم قرار گرفت. 

وی با بیان اینکه برخی از جریان‌ها هم اکنون سعي در کنار گذاشتن صنعت خودرو دارند، افزود: صنعت خودرو سهم بسزایی در رشد کشور دارد بنابراین نه تنها نباید به آن بی‌مهری کنیم بلکه لازم است زمینه را برای کسب افتخارات برای این صنعت فراهم کنیم. 

به گفته نعمت‌زاده این مسئله در برنامه ریزی سیاست مداران کلان کشور و وزارت صنعت قرار گرفته است. 

نعمت‌زاده به اداره کل صنعت اشاره کرد و گفت: متأسفانه هم اکنون این اداره به صنایع فلزی کشور پیوسته است در حالی که با توجه به سهم 3 تا 3.5 درصدی این صنعت در "جی دی پی" باید یک اداره مستقل داشته باشیم که خوشبختانه در حال تشکیل آن هستیم. 

وزیر صنعت با اشاره به جلسات شورای سیاست گذاری، گفت: این جلسات با مدیران ارشد صنایع خودروسازی و قطعه سازی کشور دو بار در ماه تشکیل می‌شود که بعد از رفع مشکلات تعداد جلسات بیشتر خواهد شد. 

وی اظهار داشت: اگر به تعهدات خود در حوزه خودرو عمل کنیم به یک سال نمی‌کشد که دوباره شاهد شکوفایی این صنعت هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی خواهیم بود. 

نعمت‌زاده با بیان اینکه باید طراحی در صنعت خودروسازی را تقویت کنیم افزود: خوشبختانه این موضوع در گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو آغاز شده است اما برای رسیدن به این هدف با استفاده از نیروی فارغ التحصیلان دانشگاهی و کار‌شناسان زبده می‌توانیم هم شکل کلی خودرو و هم اجزای مختلف آن را طراحی کنیم. 

وی ادامه داد: البته افزایش تعاملات خارجی در این امر دارای اهمیت زیادی است. 

*رقابت در صنعت خودرو موجب ارتقای توان فنی و اقتصادی این صنعت می‌شود

نعمت‌زاده با بیان اینکه وجود رقابت در حوزه رقابت الزامی است تصریح کرد: رقابت باید باشد اما به نحوی که موجب ارتقای توان فنی، اقتصادی و اجرایی واحد‌ها شود. 

وی تأکید کرد: قطعا باید حمایت‌ها در زمینه خودروسازی و قطعه سازی به حدی باشد که این صنایع به اوج کیفیت خود برسد. 

وزیر صنعت با اشاره به رفع تحریم‌های حوزه خودرو اظهار داشت: اگر به توان خود تکیه کنیم قطعا می‌توانیم با شرکت‌های معتبر خارجی مشارکت لازم را داشته باشیم و در حوزه صادرات حرفی برای گفتن داشته باشیم چرا که ارتقای کمی و کیفی محصولات در گروه توجه به صادرات است. 

*قراردادي را بدون تعهد "صادرات" منعقد نخواهيم كرد

نعمت‌زاده با بیان اینکه باید در قراردادهای خود تعهد صادرات را مد نظر قرار مي‌دهيم، افزود: قراردادی را که بدون تعهد صادرات باشد انعقاد نخواهیم کرد و حتی قراردادهای قبلی را که این مسئله را در نظر نگرفته‌اند به صورت الحاقی اصلاح خواهیم کرد. 

وی تصریح کرد: اگر خواستار رقابتی شدن صنعت خودرو هستیم چاره‌ای جز ورود به بازار جهاني نداریم زیرا در این صورت است که هم کیفیت محصولاتمان جهانی می‌شود و هم قیمت‌ها به تعادل خود باز می‌گردد. 

به اعتقاد نعمت‌زاده توان ایران در حوزه صادرات خودرو حداقل ۳۰ درصد است. 

نعمت‌زاده با تأکید براینکه باید ستون صادرات را در آمار صنعت خود اضافه کنیم اظهار داشت: بازاریابی خارجی نباید به هیچ وجه مستقل از بازاریابی داخلی باشد. 

وزیر صنعت در ادامه به آرندی خودروسازان اشاره کرد و گفت: هر هزینه‌ای که در آرندی ثبت شود همچون آموزش است و با فاصله زمانی کوتاه با چند برابر به شرکت باز می‌گردد. 

نعمت‌زاده با اشاره به سهم شرکت‌های بین المللی در آرندی صنعت خودرو تصریح کرد: شرکت‌های بین المللی تا سه درصد در آرندی صنعت خودرو هزینه می‌کنند و این هزینه‌ها قطعا به حساب شرکت‌‌ همان طور که یک واحد آرندی و طراحی در ایران خودرو بوجود آمد و سمند را تولید کرد. 

*ممنوعیت استفاده از موتورهای دیزلی در خودروهای سبک اشتباه بود

نعمت‌زاده در ادامه با بیان مطلب فوق افزود: ۷۰ تا ۸۰ درصد خودروی سبک فرانسه دیزلی است که این رقم در اروپا به ۵۰ درصد می‌رسد. 

وی تصریح کرد: ما به اشتباه خود بر ممنوع کردن استفاده از موتورهای دیزلی در خودروهای سبک پی برده‌ایم و هم اکنون در حال جبران اشتباه خود هستیم که لازم است بگویم سوخت این موتور‌ها در پالایشگاه‌هایی همچون اراک در حال تولید است. 

وزیر صنعت همچنین به مرکز آزمون خودرو و عدم استفاده از این مرکز حتی پس از تصویب آن اشاره کرد و گفت: این مرکز هرچه سریع‌تر با کمک ایدرو و صنایع خودروسازی سبک، تجاری و بزرگ ایجاد مي‌شود. 

وی ادامه داد: تا زماني كه مرکز تست خودرو که در سطح استاندارد‌های بین المللی است را ناديده بگيريم به هيچ وجه نمی‌توانیم به رشد میلیونی در تولید خودرو برسیم. 

*هماكنون برخي از صنعت‌گران كشور رضايت مشتري را در اولويت كاري خود قرار نمي‌دهند

نعمت‌زاده همچنین به لزوم جلب رضایت مشتری اشاره کرد و گفت: خریداران ولی نعمت فروشنده هستند اما متأسفانه برخی از صنعتگران ما این مسئله را اولویت دوم خود تلقی می‌کنند در حالی که خریداران اصلی‌ترین اولویت کار هستند. 

وی تأکید کرد: به عنوان مثال اگر شخصی از كيفيت خودروی خود ناراضی بود و آن را معيوب مي‌دانست لازم است فروشنده آن را با یک خودروی مناسب تعویض كند و سپس به اصلاح عیوب آن خودرو بپردازد تا از این طریق رضایت به مصرف کننده بازگردد. 

وی در پایان اظهار داشت: باید امتیازاتی را به خودروسازان كشور ارائه دهیم تا با کنترل مشکلات داخلی و خارجی به سطح "وورد کلاس" برسند چرا که اگر به سمت رشد و پيشرفت برویم قطعا دنیا نيز به سمت ما روی می‌آورد.
اتتهای پیام/
برچسب ها: ممنوعیت ، موتور ، دیزلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار