مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، تالاب های این استان را جزء زیست بوم های حساس دانست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

سعید یوسف پور، در اولین نشست کارگروه مدیریت یکپارچه زیست بوم های حساس و شکننده در استانداری چهارمحال و بختیاری، تالاب های این استان را جزء زیست بوم های حساس استان دانست و افزود: زیست بوم های آبی داخل خشکی مانند تالاب ها، رودخانه ها و دریاچه ها با کارکرد حفظ تنوع زیستی و پشتیبانی جوامع انسانی، در رده اول اولویتی برنامه حفاظتی پنجساله دوم توسعه کشور قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، از خشکیدگی و زوال گونه های گیاهی و مرتعی استان، بیابان زایی، مدیریت نامناسب منابع آب، فرسایش خاک، و ایجاد کانون های گرد و غبار در استان، به عنوان جدی ترین چالش های زیست بوم های استان یاد کرد و تصریح کرد: این کارگروه فعالیت خود را در راستای شناسایی و معرفی زیست بوم های حساس و شکننده استان به کارگروه ملی شروع کرده است و در آینده پیگیری و اجرای مصوبات کارگروه ملی نیز بر عهده این کارگروه خواهد بود.

یوسف پور گفت: تالاب های استان چهارمحال و بختیاری، بیشتر در حوزه شهرستان بروجن واقع شده که چهار تالاب گندمان، چغاخور، علی آباد و سولقان بصورت زنجیر وار از ضلع جنوبی شهرستان بروجن در امتداد کوه کلار که از رشته کوههای زاگرس می باشد، به طرف غرب استقرار یافته اند.

وی ادامه داد: تالاب های چهار گانه فوق با توجه به وضعیت آبی و نسبت اراضی غرقابی و مرغزارها و گستره آبی یک مجموعه بزرگ و قابل تامل را از نظر زیست شناسی برای این حوزه استان چهارمحال و بختیاری به ارمغان آورده اند، بطوری که دو تالاب با گستره آبی یکی با عمق بسیار کم و دیگری با وسعت زیاد و عمق مناسب، و دو تالاب دیگر با سطح غرقابی یکی به صورت مرغزار و دیگری به عمق نسبتاً کم قریب به 10 الی 50 سانتیمتر، این بخش از استان را به یکی از شاهراه های مسیر مهاجرت پرندگان آبزی و مهاجر از استان های شمالی کشور و نهایتاً کشور روسیه و اروپا به طرف مناطق جنوبی کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس مبدل نموده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری افزود: گذشته از قریب پنجاه گونه از پرندگان مهاجر، گاه جمعیت آنها در ماه های آبان و آذر به بیش از 200 هزار قطعه بالغ می شود.

وی گفت: قریب 15 گونه از پرندگان آبزی به صورت بومی در تالاب های فوق زاد آوری می کنند.

یوسف پور ابراز امیدواری کرد؛ با حفاظت از این زیست بوم ها در آینده ای نه چندان دور، شاهد تأثیر این اقدامات بر وضعیت تنوع زیستی و محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری و حتی در محدوده های وسیع تر خواهیم بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری برگزاری نشست کارگروه مدیریت یکپارچه زیست بوم های حساس و شکننده را در راستای اجرای جزء اول بند ( الف ) ماده 178 و بند ( الف ) ماده 191 قانون برنامه پنجساله دوم توسعه کشور و با هدف حفاظت از محیط زیست در روند توسعه و تلاش در اجرای توسعه پایدار، خصوصاً در ارتباط با حفظ محیط زیست در زیست بوم های حساس و شکننده اعلام کرد. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.