بعد از چند نقش آفريني كوچك و بزرگ بالاخره با بازي در نقش رابرت لارنس در فيلم لغزان (1998) توانست افتخار زيادي از جمله كانديداي دريافت جايزه بفتا را به دست آورد.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، زماني كه تنها 2 هفته سن داشت به همراه خانواده‌اش به نيجريه سفر كرد و در سن 4 سالگي به انگلستان برگشت. 

پدر و مادر كالين استاد دانشگاه بودند و او به علت تدريس پدر در نيجريه، چند سالي در اين كشور زندگي كرد. 

قبل از ورود به دنياي سينما در تعداد زيادي نمايش تئاتري نقش آفريني كرد و بعد به سينما گرايش پيدا كرد. و اولين فيلم‌اش را در سال 1984 بازي كرد.

در دوران دانشگاه به موسيقي رو آورد و به نواختن گيتار و ساكسيفون علاقمند شد اما نتوانست ادامه دهد. پس از آن به بازيگري رو آورد و در كلاس‌هاي تئاتر شركت كرد.

سه بار در فيلم‌هايش به نام «آقاي دارسي» داشته است: در فيلم غرور و تعصب، خاطرات بريجيت جونز و بريجيت جونز: لبه حقيقت.

پس از كسب جايزه اسكار براي سخنراني پادشاه، از فرط هيجان جايزه‌اش را در توالت سالن تئاتر كداك در لس آنجلس جا گذاشت كه خوشبختانه توسط مستخدم توالت پيدا و به وي بازگردانده شد.

ليويا همسرش اصرار دارد كه او و كالين يك زوج عادي و معمولي هستند و اسكار تغييري در زندگي آنها ايجاد نكرده است،‌ اما خودش هم اعتراف مي‌كند كه از حضور در مراسم پرزرق و برق اسكار بي‌نهايت لذت برده است. او مي‌گويد پس از كسب اين جايزه توسط كالين: « ما براي زندگي كردن به هاليوود نمي‌رويم. به خانه خودمان بر مي‌گرديم و كالين هنوز همان مردي است كه من براي ازدواج انتخاب كرده‌ام. او هنوز هم سطل زباله را بيرون از خانه خواهد گذاشت و جوراب‌هايش را روي زمين رها خواهد كرد. تنها فرقي كه در زندگي ما ايجاد شده، اين است كه او اكنون يك مجسمه اسكار دارد كه اين موضوع خيلي عالي و فوق العاده است.»

قرار است به زودي مجسمه 12 فوتي كالين فرث به عنوان بازيگر نقش «آقاي دارسي» در سريال برگرفته از رمان كلاسيك غرور و تعصب در كنار رودخانه «سرپنتين» لندن نصب مي‌شود. اين تنديس يادبود براي بزرگداشت سريال تلويزيوني شبكه بي‌بي‌سي ساخته شده كه همچنان جزو پرطرفدارترين برنامه‌هاي تاريخ تلويزيون انگليس محسوب مي‌شود.

مسير شهرت

بعد از چند نقش آفريني كوچك و بزرگ بالاخره با بازي در نقش رابرت لارنس در فيلم لغزان (1998) توانست افتخار زيادي از جمله كانديداي دريافت جايزه بفتا را به دست آورد و راه خود را براي ورود به دنياي هاليوود هموار كند.

او در فيلم‌هاي مهمي چون خاطرات بريجيت جونز،‌ اهميت ارنست بودن، چيزي كه يك دختر مي‌خواهد، دختري با گوشواره‌هاي مرواريد، عشق واقعي و ماما!ميا به ايفاي نقش پرداخت كه به خاطر حاشيه‌اي بودن نقش‌هايش چندان ديده نشد تا سرانجام در سال 2009 با بازي در يك مرد تنها نامزد دريافت بهترين بازيگر مرد اسكار، گلدن گلوب و بفتا شد كه تنها موفق به كسب جايزه بفتا شد، اما يك سال بعد همين موقعيت با بازي در سخنراني پادشاه براي وي مهيا شد كه اينبار وي توانست هر سه جايزه را از آن خود كند.

فيلم‌هاي مهم

غرور تعصب (1995)، بيمار انگليسي (1996)، شكسپير عاشق (1998)،‌ خاطرات بريجيت جونز (2001)، اهميت ارنست بودن (2002)، دختري با گوشواره‌هاي مرواريد (2003)، عشق واقعي (2003)، ماما!ميا (2008)، يك مرد تنها (2008) و سخنراني پادشاه (2009).

پروژه‌هاي آينده

آثار مهمي را پيش رو دارد: قبل از اينكه بخوابم ساخته روان جاف (2014)، فيلم برگرفته از فيلمنامه اقتباسي «اس. جي واتسون» است و جريان زني (نيكول كيدمن) مبتلا به فراموشي است كه همسرش (كالين فرث) هر روز صبح مجبور به معرفي خود است، پروژه‌اي بي‌نام از وودي آلن به همراه اما استون (2014)؛ نابغه، به كارگرداني مايكل گرانديح (2014): يك درام بيوگرافي درباره‌ي سرگذشت ماكس پركينز (كالين فرث) كه يكي از ويراستارها و ويرايشگرهاي بزرگ قرن است كه آثار بزرگاني چون ارنست همينگوي و اسكات فيتز جرالد را ويرايش كرده و به چاپ رسانده است. و بالاخره سرويس محرمانه ساخته متيو وان (2014): فيلم شامل 6 مجموعه داستان كوتاه مي‌شود، داستان يك انسان خلافكار را به تصوير مي‌كشد كه توسط عموي خود به استخدام مدرسه جاسوسي بريتانيا در مي‌آيد كالين فرث در نقش عمو بازي مي‌كند.

جايزه‌ها

بهترين بازيگر مرد نقش اول بفتا براي يك مرد تنها (2009)؛ بهترين بازيگر مرد نقش اول اسكار، بفتا و گلدن گلوب براي سخنراني پادشاه (2010)./مح

منبع: ماهنامه دنیای تصویر
انتهاي پيام/ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار