روزنامه يهودي "الگماینر" امریکا در یادداشتی ادعای اخیر "جان کری" وزیر امور خارجه امریکا در خصوص صلح قریب الوقوع میان فلسطین و رژیم اسرائیل را رد و از آن تحت عنوان "سراب صلح" یاد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛  در این یادداشت که تحت عنوان"سراب صلح اکنون" و به قلم جرالد آورباخ نوشته شده جان کری به "درویشی دیپلماتیک" تشبیه شده که برای برقراری صلح میان فلسطین و اسرائیل دوره گردی می کند.

الگماینر می نویسد: درویش دیپلماتیک که به جان کری  هم  معروف است ، یک بار دیگر در حال دوره گردی است. او که روز جمعه برای چندمین بار سرزمین های اشغالی را ترک  می کرد، مدعی امضای  قریب الوقوع   قرارداد صلح بین دولت یهودی و فلسطین شد.  او در فرودگاه "بن گوریون" به خبرنگاران اعلام کرد : " من معتقدم که ما اکنون  نسبت به هر سال دیگر به ایجاد صلح و رفاه و امنیت که همه مردم این منطقه سزاوار آن هستند نزدیک تر هستیم . "

با این حال ، یک مشکل کوچک وجود داشت. به نظر می رسد محمود عباس ، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ، هر طرح  ارائه شده توسط وزیر امور خارجه  امریکا را رد کرده است. که شامل ،اصرار اخیراسرائیل بر کنترل نظامی پایدار بر دره رود اردن است. پیشنهاد کری برای تاخیر یک ماهه درآزادی  گروه سوم زندانیان فلسطینی ،  که به منظور اعمال فشار بر دولت خودگردان فلسطین برای تن دادن به تقاضای مربوط به رود اردن طراحی شده  ، نیز از سوی محمود عباس  مورد بي اعتنايي قرار گرفت.

وضع به همین ترتیب می گذرد.از سال 1937 - هنگامی که کمیسیون پیل بریتانیا برای اولین بار پیشنهاد تقسیم فلسطین به دو کشور  یهودی و عربی را مطرح کرد و فلسطینی ها این ایده را رد کردند- تا به حال همیشه همینطوربوده است. ده سال بعد،  سازمان ملل متحد طرح تقسیم فلسطین را تصویب  کرد و یک بار دیگر ، فلسطینی ها آن را رد کردند .

دو دهه بعد، پایان جنگ شش روزه ، کشورهای اتحادیه عرب در خارطوم به" سه نه" رای داد : "   با اسرائیل صلح نشود، اسرائیل به رسمیت شناخته نشود ، با اسرائیل مذاکره نشود. "

اگرچه در طول زمان دشمنی مصر و اردن تعدیل یافت و منجر به امضای معاهدات صلح با دولت یهودی شد اما گروه  یاسرعرفات ،سازمان آزادیبخش فلسطین( PLO )،همپنان مقاوم باقی مانده است. حتی پیمان اسلو ، که با تصویب شادمانه کلینتون بر روی چمن کاخ سفید امضا شد ، فلسطینی ها را از خواسته های خود منصرف نکرد. این خواسته ها شامل بازگشت به مرزهای پس از 1948 (که اسرائیلی ها بارها رد کرده بود ) ، و بازگشت 700 هزارآواره فلسطینی به سرزمین های اشغالی بود. 

اسرائیل  به سعی خود برای متقاعد کردن فلسطینیان ادامه میداد . سازش باراک نخست وزیر اسرائیل در نشست کمپ دیوید در سال 2000 توسط عرفات رد شد ، و پس از آن خیلی زود  انتفاضه دوم فلسطینیان فوران کرد. هشت سال بعد ، امتیازات حتی سخاوتمندانه تر نخست وزیر اولمرت ، از جمله حاکمیت بر کوه معبد سلیمان در قدس ، نیز رد شدند.

اما ساده لوحی "جان کری" ادامه دارد . هر بار فلسطینیان طرح او را رد می کنند به سرعت به سراغ نخست وزیر نتانیاهو برگشته و خواستار امتیاز دیگری از سوی اسرائیل می شود تا معاهده ای که او در توهم  خود آن را قریب الوقوع می داند امضا شود . اوهمچنان مطمئن باقی مانده است ، همانطور که او در پایان سفر اخیر خود(به سرزمین های اشغالی) اعلام کرد ، تعهد مشترکی از سوی مقامات اسرائیلی و فلسطینی وجود دارد " تا در روز های آینده بر روی این مسائل دشوار کار کنند. "

اسرائیلی ها  متقاعد نشده اند. یعلون وزیر دفاع  اسرائیل در شادی و سرخوشی کری با یادآوری این نکته که " از سپیده دم صهیونیسم هرگز رهبری [ فلسطینی ] وجود نداشته  که مایل باشد ما را به عنوان دولتی برای مردم یهودی به رسمیت بشناسد  " وهیچ رهبری هم از حق  بازگشت از آوارگان فلسطینی به اسرائیل چشم پوشی نکرده است".

 لیبرمن وزیر امور خارجه افزود: "  میزان اعتماد بین اسرائیل و فلسطین صفر است " دن مارگالیت  روزنامه نگار و اندیشمند اسرائیلی ، کری و اوباما را با " پیامبران کتاب مقدس که همزیستی مسالمت آمیز را پیش بینی کردند " مقایسه کرد  ونوشت آنها با خوش بینی بی امان خود در مورد چشم اندازفرایند صلح " می توانند آن را نجات دهند. "، با حال این ، حتی مارگلیت هم در پایان به این نتیجه رسیده که احتمال توافق "بسیار کم است. "

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار