کارشناس ارشد حوزه معماری گفت: احداث و توسعه پیاده راه ها یکی از مواردی است که می تواند به وجود آورنده فضاهایی باشد که شهروندان در آن بتوانند احساس شهروند بودن بکنند.

 به گزارش خبرنگار اجنماعی باشگاه خبرنگاران فرامرز پارسی با توجه به اهمیت موضوع فضای باز شهری گفت: در شهر تهران فضای های تاریخی وجود دارند که می توانند پذیرنده نقشی باشند که ما از آنها طلب می کنیم یعنی فضای باز شهری، فضاهایی نظیر سبزه میدان، میدان امام خمینی (ره)، میدان ارگ، میدان مشق و من مطئنم این فضاها پتانسیل این نقش پذیری را دارند.

وی با اشاره به مفهوم فضاهای باز شهری افزود: در گذشته، شهر های کشور فضاهای شهری بدین مفهوم امروزی را  نداشته اند، این فضاها تنها محدود می شده است به بازار و همچنین  حیاط مساجد که محلی برای در کنار هم ماندن شهروندان بوده است؛ نظیر بازار بزگ تهران و مسجد جامع اصفهان و مسجد آقا بزرگ و ...

این کارشناس ارشد حوزه معماری افزود: امروز  در شهری با وسعت تهران چنین فضاهایی خیلی کم هستند و باید نسبت به ایجاد این فضاها اقدام شود. ما باید نقش جدیدی برای فضای های  شهری ایجاد کنیم با این تفاوت که این فضا  یک مفهوم مدرن امروزی  برای شهر مدرن امروز ما داشته باشد. 

پارسی ادامه داد: نیاز یک شهر زنده و امروزی فضاهای اجتماعی هستند که در آن شهروندان خود را در مقام  شهروند حس کنند و حقوق شهروندی نمود پیدا کند.  فضاهایی که در آن شهروندان می توانند تمرین  رعایت قانون،تمرین احترام متقابل و در نهایت  تمرین دموکراسی کنند. 

وی همچنین یاد آور شد: ایجاد چنین فضاهایی در مناطق تهران میسر است به ویژه در بافت های فرسوده و این امر می تواند یکی از دلایل رونق محدوده های بافت فرسوده هم تلقی شود. در گذشته در محلات تهران چنین فضاهایی بوده اما امروز با گسترش شهر باید در مناطق هم چنین فضاهایی ایجاد شود. 

این کارشناس ارشد حوزه معماری در ادامه به موضوع توسعه پیاده راها از سوی شهرداری تهران اشاره کرد و ضمن مفید دانستن چنین امری تصریح کرد: به نظر من یکی از اقداماتی که توانسته مطالبات شهروندان در ایجاد این فضاها را برآورده کند توسعه پیاده راه ها بوده است اما باید توجه داشت که نیاز شهر تهران بیش از این است.

پارسی خاطرنشان کرد: امروز شما بینید در میدان امام حسین به رغم انتقاد هایی که شده ترافیک تسهیل گشته و شهروندان فرصتی برای باهم بودن دارند. به طور خاص باید گفت اجرای این قبیل اقدامات در راستای احیای فضاهای شهری و نیز احیای بافت های تاریخی خواهد بود.

وی افزود: توسعه پیاده راها با هدف ساختن شهری انسان محور صورت گرفته اما باید توجه داشت این اقدام در حالت تکمیلی باید با هدف ایجاد فضاهای شهری صورت گیرد و من امیدوارم شهردار تهران این اقدام خود را پیگیری کند.  
 انتهای پیام/
 
 

برچسب ها: احداث ، توسعه ، احقاق ، حقوق ، شهروند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار