یکی از درخشان‌ترین دوره تمدنی ایران در حوزه هنر و معماری در دوره قاجار بوده که متأسفانه تا حد زیادی این میراث تمدنی مغفول واقع شده و به شدت نسبت به این دوره دچار سوء تفاهم هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل  محمد بهشتی مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم گرامیداشت هفته‌ی عکس تاریخی که عصر امروز در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد گفت: 171 سال پیش مصادف بود با دوران قاجار و می‌تواند بهانه خوبی باشد تا یک تجدید نظر نسبت به نگاهی که به دوره قاجار داریم صورت گیرد.
 
وی افزود: با توجه به کارهایی که در این دوران از تاریخ کشور صورت گرفته متأسفانه تا حد زیادی میراث تمدنی قاجار مغفول مانده و به شدت نسبت به این دوره تاریخی دچار سوء تفاهم هستیم.
 
بهشتی تصریح کرد: یکی از درخشان‌ترین دوره تمدنی کشورمان دوره قاجار بوده، وقتی صحبت از دوره قاجار می‌شود تنها به تاریخ سیاسی این دوران توجه می‌شود.
 
بهشتی تصریح کرد: در کاخ گلستان حدود 700هزار صنعت از دوره قاجار وجود دارد، همیشه فکر می‌کردم چطور می‌توان تاریخ این دوره را نوشت بدون آنکه این اسناد را دید. تمام کسانی که درباره دوره قاجار کتاب نوشته‌اند راهی به این اسناد نداشته‌اند.
 
مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: مجموعه غنی از اسناد وجود دارد که کمتر کار پژوهشی در این زمینه صورت گرفته است.
 
وی افزود: به نظر من با توجه به آثاری که از دوره قاجار در حوزه معماری و هنر برای ما باقی مانده می‌توانیم این ‌گونه بگوییم که دوره قاجار دوره تمدنی باشکوهی در تاریخ بوده است.
 
بهشتی تصریح کرد: وقتی محققین اسناد تاریخی را بررسی می‌کنند دچار گرفتاری‌هایی می‌شوند یکی از آن‌ها غرض آمیز بودن این اسناد نوشته شده است.
 
مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: اسنادی داریم که غرض پذیر نیستند مثل آنچه که موضوع باستان شناسی است عکس‌ها حتی اگر در آن دوران با غرض برداشته شده باشند در زمانی کوتاهی از غرض خالی می‌شوند و یک سند معتبر به شمار می‌رود.
 
وی ادامه داد: پژوهشگران ما تا چه اندازه به سراغ عکس به مصابه سند رفته‌اند در این وضعیت غنی که در آرشیو‌ها وجود دارد استفاده کرده است.
 
بهشتی اظهار داشت: یکی از تاریک‌ترین دوره تاریخی ما دوره قاجار بوده به خاطر ظلمی‌ست که در این دوران صورت گرفته است.
 
بهشتی خاطر نشان کرد: کسانی که برای به زبان درآوردن عکس‌های تاریخی کاری انجام می‌دهند قابل تقدیر است، باید سایر محققین نیز در تحقیقات خود به عکس‌های تاریخی مراجعه کنند.
 
احمد مسجد جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این مراسم گفت: عکاسی در کشور ما در مرحله نخست به عنوان هنر درباری شکل گرفت اما در مرحله بعد این رویکرد به بناهای فاخر رسید و البته در یک دوره نیز برخی از مشاغل را می‌توان دید.
 
وی افزود: عکاسان توجه چندانی به شهر نداشته‌اند شاید به دلیل محدودیت‌هایی بود که نسبت به فرهنگ عمومی وجود داشت و محله به نوعی اندرونی تلقی می‌شد.
 
مسجد جامعی تصریح کرد: عکاسان پس از عکس‌های بناهای تاریخی به سمت بیان کردن روایت تاریخی رفتند با دیدی یک عکس می‌توانیم سهم دقیقی از تاریخ داشته باشیم .
 
رئیس شورای شهر تهران بیان کرد: قطعا عکس‌های تاریخی می‌تواند به توسعه پایدار شهر تهران کمک کند مشکل ما در عصر کنونی این است که از این فضاها فضاهای قدیمی که در عکس‌ها وجود دارد فاصله گرفتیم امیدوارم بتوانیم در برنامه ریزی شهری از این دستاوردها استفاده کنیم .
 
گفتنی است در پایان این مراسم از جلد دوم کتاب "سیمای تهران" رونمایی و از پیشکسوتان عکس‌های تاریخی تقدیر شد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار