"ولاديمير پوتين" و "ويکتور يانوکوويچ" روساي جمهور روسيه و اوکراين درباره بهبود روابط به توافق رسيدند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در نبرد درباره آينده اوکراين نقش خود را پر رنگ تر کرد و گفت، روسيه 15 ميليارد دلار اوراق قرضه دولت اوکراين را خريداري مي‌کند و بهاي گاز طبيعي صادراتي به اين کشور دچار بحران اقتصادي را کاهش خواهد داد.

اين اظهارات پس از ديدار پوتين با ويکتور يانوکوويچ رئيس جمهور اکراين که هم اکنون با اعتراضات و تظاهرات گسترده اي در کشورش روبرو شده است، بيان شد. پس از اينکه يانوکوويچ از امضاي قرارداد تجاري با اتحاديه اروپا در عوض نزديک تر شدن به مسکو خودداري کرد، با اعتراضات گسترده روبرو شد. معترضان خواستار کناره گيري وي از قدرت هستند.

اوکراين اعلام کرده به 10 ميليارد دلار در چند ماه آينده براي مقابله با ورشکستگي نياز دارد.

با توجه به اينکه معترضان اوکرايني خواستار خروج از حلقه روسيه و پيوستن به اتحاديه اروپا هستند و تصميم دولت اوکراين براي امضاي قرار داد اتحاديه کمرگي با روسيه، معترضان  را خشمگين ساخته است، پوتين تلاش کرد با گفتن اينکه وي و يانوکوويچ درباره ديدگاه اتحاديه کمرگي هيچ صحبتي نکرده اند، معترضان اوکرايني را آرام کند.

پوتين همچنين بهاي گاز صادراتي به اوکراين را از 400 دلار در هزار متر مکعب به 268  دلار کاهش داد.

اوکراين و روسيه پيش از اين هميشه در مورد بهاي گاز مناقشه داشتند و از آنجا که گاز روسيه از طريق اوکراين به اروپا مي رود، اين مناقشات هميشه به کاهش گاز مصرف کنندگان اروپايي منجر مي شد.

يانوکوويچ رئيس جمهور اوکراين نيز بر نياز اين کشور براي بهبود روابط با روسيه تاکيد کرد.

روسيه هميشه مخالف قرارداد تجاري اوکراين با اتحاديه اروپا بوده است و موضع خود را اغلب با تهديدها و وعده‌هاي اقتصادي نشان داده است.

پوتين و يانوکوويچ هر دو روز بر توسعه روابط تجاري و اقتصادي براي توسعه شراکت راهبردي بين دو همسايه تاکيد کردند.

روز سه‌شنبه يک دوجين توافق هاي تجاري شامل مبادلات دو طرفه، توافق براي ساخت هواپيماي ترابري، همکاري هاي صنعتي و پيمان ايجاد پل بر روي تنگه کرچ امضا شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار