سایت اینترنتی پرس تی وی با انتشار گزارشی در مورد ناکامی‌های امریکا در سال جاری میلادی عنوان کرد، سال 2013 سال بسیار بدی برای سلطه طلبی و هژمونی امریکا بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، در مقاله‌ای به قلم «هری جی بنتام» نویسنده انگلیسی آمده است: با توجه به ناکامی امریکا در حمله به سوریه، افشا شدن جاسوسی‌های این کشور و به رسمیت شناختن حق غنی سازی اورانیوم ایران در سال 2013 این سال، سال بسیار بدی برای هژمونی ایالات متحده بود. 

در این گزارش آمده است: با وجود تداوم بحرانی که توسط آمریکا در سوریه تشدید شده، سال 2013 شاهد وقایع مهمی بود که تجاوزگری و یک جانبه گرایی را به مبارزه می طلبید.
 ما که مشتاقانه منتظر سال آینده‌ایم،  می‌توانیم انتظار پیشرفت بیشتردر روابط متعادل بین المللی را داشته باشیم. می‌توان گفت به نظر می‌رسد سال 2013 سال بسیار بدی برای امریکا بوده است.

به عنوان مثال، ژوئن آغاز افشاگری ،افشاگری به نام ادوارد اسنودن  بود که ، مواردی از جاسوسی را فاش کرد که قبلا فقط در بحث" تئوری توطئه " در مورد آنها گمانه زنی می‌شد. 

چیزی که در ابتدا بحث در مورد توازن بین حریم خصوصی و "امنیت"،  قدرت طلبی فراوان و سوء استفاده ازماموریت فرضی آژانس امنیت ملی ایالات متحده بود ،بعد ها افشا شد.

اکنون این افشاگری پایه های همکاری بین کشورهای دوطرف اقیانوس اطلس (امریکا و اروپا) را متزلزل کرده است، زیرا کشورهایی اروپایی شاهد آنند که سران آنها توسط واشنگتن که خود را پلیس جهان می داند مورد جاسوسی قرار گرفته‌اند. اکنون فاش شده است که  این برنامه های جاسوسی ، که مدافعان آن در ابتدا از آن به عنوان یک ابزار امنیتی دفاع می کردند ، ابزار خیانت به عموم مردم و به اصطلاح متحدان است. درواکنش به زیادی خواهی های مخفیانه هژمونی  ایالات متحده  احساس خیانت توسط واشنگتن در سراسر جهان غرب گسترش یافت.

یکی دیگر از ضربه غیر قابل انکار به هژمونی ایالات متحده در سال 2013 درماه سپتامبر اتفاق افتاد، زمانی که تلاش پلید کاخ سفید برای دخالت و جنگ طلبی علیه یک کشور دیگر(سوریه) با  صورت به زمین خورد و راه به جایی نبرد . این امر حتی وقتی هم که واشنگتن آماده  بود به طور یک جانبه مردم سوریه را به بردگی و مرگ به راه انداخته شده توسط حکام منطقه ای و رسانه های دروغگوی آنها وادارکند،اتفاق افتاد . تلاش برای تجاوزبه سوریه در سال 2013 ، با واکنش  موقع شناسانه دولت سوریه و شرکای روسی آن دفع شد.

هنگامی که جان کری وزیر امور خارجه امریکا " لفاظانه" اشاره کرد که نابودی ذخایر سلاح های شیمیایی سوریه ممکن است ایالات متحده را متقاعد  کند از بمباران برنامه ریزی  شده زیرساخت های غیر نظامی بی دفاع این کشور دست بردارد، دولت سوریه شرط کری را پذیرفت، که برخلاف میل امریکای جنگ‌طلب بود.

این اقدام در دور کردن ذخایر سلاح های شیمیایی سوریه نه تنها  حمله پیشنهادی ایالات متحده  علیه سوریه را خنثی کرد، بلکه  دروغ مورد استفاده توسط دشمنان سوریه  را هم بی اعتبار کرد ،این اقدام  تایید کرد که دولت بشار اسد به اندازه کافی برای پایبندی به توافق های بین المللی حسن نیت دارد ، و تنها مرجعی است که  مایل به انجام تعهدات خود در قبال مردم سوریه است.

در پاکستان در ماه نوامبر، مردم راه های جدیدی برای ابراز خشم خود علیه تروریسم هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده پیدا کردند. با یک توافق سیاسی شکل گرفته در برابر حملات غیر قانونی هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده، مسیرتامین تدارکات نیروهای ناتو توسط معترضان مسدود شد. معترضان پاکستانی دولت آمریکا را خشمگین کردند آن هم در  زمانی که  امریکاییان ریاکارانه ادعا می کنند  حامی معترضان در سراسر جهان هستند. حتی در حالی که ایالات متحده مقامات اوکراین را بخاطر رفتار با معترضان درآن سوی دیگر جهان محکوم کرده ، وزیر دفاع آنها مقامات پاکستانی  را تهدید کرد که اگر آنها سرکوب خشونت آمیز معترضان را آغاز نکنند واشنگتن ارسال کمک ها  به اسلام آباد را قطع می‌کند.

پیروزی قابل توجه دیگر برای صلح و ثبات، درماه نوامبر با توافق بر سر برنامه انرژی هسته‌ای ایران اتفاق افتاد. آمریکا که تمایلی به تهدیدات گذشته و اظهارات غیر منطقی درمورد توسعه فن آوری صلح آمیز هسته ای  ایران نداشت ، و قدرت نظامی و سیاسی خود را در منطقه رو به کاهش می‌دید ، در نهایت  مجبور شد با جمهوری اسلامی به توافق برسد. توافق بر سر کاهش تحریم های ضد ایرانی و کنارگذاشتن زورگویی علیه این کشور بخاطر پیشرفت فن آوری آن، ضربه ای به هژمونی ایالات متحده است.

امپراتوری امریکا که مجبور شد تشخیص دهد دیگر کشورها هم حق غنی سازی اورانیوم را دارند، بخش بزرگی از جایگاه خود را به عنوان متولی سرکوبگر فن آوری جهان از دست داده است . در حالی که بین هر دو طرف برسر توافق هسته ای همچنان بی اعتمادی و شک وجود دارد ، پیشرفت در اجرای این توافقنامه اعلام خواهد شد . با  برداشته شدن گام های اعتماد ساز بیشتر ، و ادامه شکست تلاش های اسرائیل و عربستان برای تضعیف امنیت همه،این  توافقنامه گام مهمی در جهت ثبات منطقه‌ای و جهانی است.

ممکن است سال 2014  شاهد پایان بحران سوریه باشد. مذاکرات صلح برای پایان دادن به خشونت بارها و بارها در طول 2013 اعلام شد، اما متاسفانه هر بار توسط گروه جنگ سالاران که بیهوده خود را جانشین بشار اسد ،رئیس جمهور سوریه، اعلام می کنند مختل شد. همانطورکه جامعه بین المللی تشخیص داده است ،این جنگ سالاران هیچ نقشی در آینده سوریه نخواهند داشت.

اگر چه تحلیلگرانی که خود واسطه  خشونت و ترور از سوی " مخالفان سوریه "(شورشیان) هستند مذاکرات صلح مکررا به  تعویق افتاده را مسخره خواهند کرد، کشورهایی مانند ایران و روسیه نشان می دهند که آنها نقشی سازنده در این مذاکرات ایفا خواهند کرد.

صرفه نظر از نتیجه کنفرانس صلح، به تعویق انداختن آن، بیش از هر کسی به ائتلاف ضد سوریه آسیب خواهد رساند. نیروهای اپوزیسیون جعلی سوریه در شعله های آتش خود می سوزند. بسیاری از این شبه نظامیان نه توسط جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده اند، و نه قادر به معرفی نمایندگانی قانونی در گفتگوهای صلح هستند.

فقط پیش بینی می‌شود بسیاری از اپوزیسیون جعلی می‌توانند نتیجه هر ابتکار صلح مورد حمایت جامعه بین المللی را نادیده بگیرند ، از این رو باید خواستار خروج  رهبران معارضان جعلی از روند سیاسی شد، نه بشار اسد. امتناع بیشتر از شرکت در مذاکرات در نهایت باعث خواهد شد اپوزیسیون جعلی خود، را از داشتن هر گونه نقشی در آینده سوریه محروم کند.

با ادامه این روند، 2014 شاهد موفقیت‌های بیشتر در تعدادی از جبهه مقاومت در برابر تجاوزگری ، به ویژه در مبارزه جهانی گسترده در برابر رفتار مجرمانه یک جانبه دولت ایالات متحده  خواهد بود.

سقوط دیدنی دروغ‌های  ایالات متحده در مورد سوریه، به همراه افشاگری های مداوم ادوارد اسنودن، نشان دهنده پیشرفت های قابل توجه در برابر هژمونی ایالات متحده است  و سال آینده هم به همین ترتیب خواهد بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار