مدرس حوزه و دانشگاه گفت: اقامه قسط و عدل و برقراری عدالت اجتماعی و ادای حق الناس، از مهمترين اهداف بعثت پیامبران بوده است.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، حجت‌الاسلام و المسلمين ناصر رفيعي در سلسله جلسات سخنراني و بيان معارف نبوي و رضوي كه در رواق امام خميني(ره) حرم مطهر رضوي برگزار شد، به تشريح حقوق حق الله، حق النفس و حق الناس پرداخت و اظهار داشت: از دیدگاه اسلام، خداوند حقوق بندگانش را مقدم بر حقوق خود مي‌داند و كسی كه حقوق بندگانش را رعایت كند، حقوق الهی را رعایت كرده است.

وي با اشاره به اينكه «حق الله»اساس دینداری است، تصريح كرد: حق الله به حقوقي گفته می‌شود که خداوند براي بندگانش قرار داده است و خاستگاه و منشاء سایر حقوق نيز به حساب مي آيد.

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: خداوند حقوق فراواني براي بندگانش وضع كرده که اعتقاد و ایمان آوردن، عمل به دستورات الهي و انجام بندگی، بخشی از اين حقوق و از جمله مصاديق آن مي‌توان به اقامه نماز، حج و زکات اشاره كرد.

رفيعي اظهار داشت: از نظر اسلام «حق الناس» با عدالت و حكمت الهی رابطه‌ای تنگاتنگ دارد و مي‌توان گفت اقامه قسط و عدل و برقراری عدالت اجتماعی و ادای حقوق الناس، از مهمترين اهداف بعثت پیامبران بوده است.

وي با اشاره به اينكه حق الناس مصادیق مختلفی دارد، عنوان كرد: این حقوق روابط انسان‌ها و جوامع را در مناسبات گوناگون اجتماعی، فردی، فرهنگی، حکومتی و بین‌المللی قانونمند می‌کند و این حقوق را خداوند واجب گردانده تا آسایش فردی، اجتماعی و جامعه انسانی تأمین شود.

وي بيان كرد: «حق نفس» حق ديگري است كه در منابع و تعاليم اسلامی براي انسان تعيين شده كه نفس و جان انسان را شامل مي‌شود و رعایت آن ضروری است.

سخنران حرم مطهر رضوي گفت: مقصود از حق نفس، استفاده از سرمایه وجودی انسان در راه اطاعت و رضایت خداوند است و اگر انسان به آن توجه نکند، ضرر آن به خودش باز می‌گردد.


برچسب ها: اهداف ، بعثت ، پیامبران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.