یک حقوقدان گفت: حذف عناوین مجرمانه و انجام تدابیر پیشگیرانه در ارتقاء فرهنگ قانونمندی جامعه نقش بسزایی دارد، به طوری که این امر بستری را برای کنترل و برخورد با جرائم فراهم می‌آورد.

"محمدجعفر نعناکار" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اهمیت لایحه قضازدایی اظهار داشت: پالایش مداوم قوانین کیفری و سیاست قضا زدایی در  تبدیل برخی از جرایم به تخلف، آثار بسیار مثبتی در جامعه ایجاد می‌کند، به طوری که این امر باعث کاهش آمار مجرمان در ابعاد و زوایای مختلف می‌شود.
 
وی ادامه داد: لایحه قضا زدایی و حذف برخی عناوین مجرمانه از قوانین در اواسط سال گذشته در هیات وزیران مورد تصویب قرار گرفت و در بخش‌های مختلفی شامل حوزه‌های محیط زیست، حوزه امور پزشکی، بهداشتی، درمانی و دامپزشکی، حوزه کار و امور اجتماعی، حوزه حمل و نقل، حوزه نظام مهندسی معدن و ساختمان و حوزه ثبت اسناد، املاک و احوال تدوین یافته است.
 
نعناکار افزود: پراکندگی مقررات و قوانین متعدد وظایف بسیار سنگینی را برای دستگاه قضایی ایجاد کرده و از آنجایی که این امور فاقد ماهیت قضایی است، لذا با اتخاذ تمهیداتی به صورت غیر قضایی می‌توان آنها را مورد  رسیدگی قرار داد.
 
نعناکار با بیان اینکه حذف عناوین مجرمانه و انجام تدابیر پیشگیرانه در ارتقای فرهنگ قانونمندی اشخاص جامعه نقش بسزایی دارد،  تصریح کرد: این امر موجب ایجاد انضباط بیشتر اجتماعی شده و همچنین بستری را برای کنترل و برخورد با جرائم مهم به نحو مطلوب برای دستگاه قضایی فراهم می‌آورد.
 
این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: کنترل رفتارها با توسل به سازوکارهای ساده‌تر و سریعتر اداری، انضباطی، مدنی و صنفی، ضمن حفظ نظارت و کنترل دستگاه قضائی، مفید، کم هزینه و تاثیرگذار خواهد بود و این امر موجب چالاکی دستگاه قضا و ارتقاء بهداشت حقوقی نیز خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار