رفت و آمدهای سیاسی و رایزنی‌های دیپلماتیکی که امروز در تهران شاهد آن هستیم، در حقیقت پاسخی واقع بینانه به نقش جمهوری اسلامی ایران در حوزه منطقه‌ای و حوزه بین‌المللی است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "حسن عابدینی" کارشناس مسائل بین‌الملل طی یادداشتی به جایگاه بالای جمهوری اسلامی ایران در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین تردد دیدارهای مقامات کشورهای منطقه و اروپایی با مسئولین کشورمان پرداخت.



متن این یادداشت به شرح ذیل آمده است:

جمهوری اسلامی ایران کشوری از دیدگاه‌های مختلف و دارای شرایط ویژه‌ است؛ ایران در منطقه‌ای قرار دارد که به گونه‌ای لنگرگاه دنیاست، از یک سو قرارگرفتن کشورمان در غرب آسیا و از سوی دیگر قرارگرفتن در منطقه خلیج فارس که بخش عمده‌ای از انرژی دنیا از این منطقه تامین می‌شود؛ همچنین موقعیت سوق الجیشی خاصی که جمهوری اسلامی ایران از آن برخوردار است.

نکته دیگر خاص بودن جمهوری اسلامی در منطقه است، چرا که کشورهای منطقه عموما از طریق امیران، پادشاهان و سلاطین اداره می‌شوند و تنها جمهوری اسلامی است که مسئولین آن در چارچوب انتخابات آزاد توسط مردم انتخاب می‌شوند که این یک ویژگی منحصر به فرد برای کشورمان محسوب می‌شود. 
 
از سوی دیگر نقش جمهوری اسلامی ایران و نفوذی که این کشور از دامنه‌های هیمالیا تا سواحل مدیترانه دارد و هیچ قدرتی چه منطقه‌ای و چه بین‌المللی نمی‌تواند این موضوع را نادیده بگیرد، حتی گسترش این نفوذ تا آمریکای لاتین یعنی تا نیمکره غربی بر موقعیت بالای جمهوری اسلامی ایران می‌افزاید.



کشور‌ها ممکن است تحت تاثیر فشارهایی که برخی از کشورهای غربی از جمله آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بیاورند و در مقطعی کوتاه سیاست دیگری را پیش بگیرند، اما در نهایت این واقعیت آن‌ها را ملزم می‌کند که روابط گسترده‌ای با جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.  
 
در پایان باید این نکته را یادآور شد که رفت و آمدهای سیاسی و رایزنی‌های دیپلماتیکی که امروز در تهران شاهد آن هستیم، در حقیقت پاسخی واقع بینانه به نقش جمهوری اسلامی ایران در حوزه منطقه‌ای و حوزه بین‌المللی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار