پیشگیری از بیماری ها در حیات وحش، زمینه کاهش و حتی از بین رفتن گونه های نادر موجود در حیات وحش را فراهم می کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان، خواستار کنترل ورود و خروج گونه های نادر جانوری از مرزها و راه اندازی دوره های تحصیلی تخصصی با موضوع دامپزشکی حیات وحش شد.

حمید صالحی افزود: بانک ژن تمام گونه های حیات وحش در آزمایشگاه محیط زیست استان موجود است که می تواند در جهت اجرای مطالعات کاربردی در اختیار آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان قرار گیرد.

وی ادامه داد: پیشگیری از بیماری ها در حیات وحش، زمینه کاهش و حتی از بین رفتن گونه های نادر موجود در حیات وحش را فراهم می کند که این موضوع در نوع خود سبب تاثیر بر اقتصاد گردشگری و توریسم نیز می شود.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز گفت: حیوانات موجود در طبیعت در صورت بیمار شدن، توانایی انتقال بیماری به حیوانات اهلی را دارند و در برخی مواقع، بیماری های مشترکی نظیر؛ هاری قابلیت انتقال به انسان را داشته و از این جهت لازم است با تلاش مضاعف نسبت به پیشگیری و کنترل بیماری ها در این گروه از حیوانات تلاش لازم صورت گیرد.

دکتر ناصر مرگان ازغدی با اشاره به وجود آزمایشگاه ملی تخصصی کنترل کیفی مواد غذایی در این اداره کل، از توانمندی بالای این مرکز در جهت شناسایی منشاء بیماری ها در حیوانات وحشی و اهلی از طریق پیشرفته ترین روش های روز دنیا از جمله؛ شمارش مولکولی و توالی ژنومی خبر داد.

گفتنی است؛ تفاهم نامه منعقده بین سازمان های دامپزشکی کشور و محیط زیست استان در 7ماده و در قالب 3 هدف کلی با زمینه همکاری های مشترک تعریف شده و 15 سرفصل از جمله؛ بررسی و مبارزه با بیماری حیوانات وحشی، کنترل ورود و خروج جانوران وحشی در مبادی وروردی و خروجی مرزها، طراحی پروژه های مشترک کاربردی، مقابله با ورود گونه های غیرمجاز جانوری به کشور، برگزاری دوره های آموزشی مشترک، برقراری قرنطینه و انجام اقدامات زیستی در مناطق مورد نیاز، همکاری و بهره برداری دوجانبه از آزمایشگاه های دوسازمان و ... به عنوان چارچوب همکاری مشترک در این تفاهم نامه منظور شده است./س

برچسب ها: سلامت ، حیات ، وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.