رئیس هیئت مدیره آب منطقه‌ای مازندران از تمایل تعدادی از سرمایه‌گذاران چینی در طرح‌های توسعه مهم توسعه منابع آب مازندران خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری ، محمدابراهیم یخکشی در دیدار با تعدادی از سرمایه‌گذاران چینی در شرکت آب منطقه‌ای مازندران اظهار داشت: در گذشته چندین پروژه بزرگ آبی در استان اجرا شده و تعدادی نیز هم‌اکنون در دست اجرا است.

وی تصریح کرد: این طرح‌ها بیشتر برای توسعه بخش کشاورزی مازندران ایجاد شد و بخشی از آب شرب مردم مازندران نیز از منابع زیر زمینی تهیه می‌شود که دولت تمایل دارد که آب مورد نیاز شهروندان از طریق سدها تامین شود.

این مسئول تصریح کرد: در حال حاضر پیشنهادی برای ایجاد بدنه سد، نیروگاه برق‌آبی، جاده جایگزین خطوط انتقال آب شرب و تصفیه‌خانه و شبکه‌های آبیاری و زهکشی، کانال انتقال آب چالوس به طول 100 کیلومتر و مولفه‌های وابسته به آن، سد مخزنی کسیلیان و سد مخزنی زارم‌رود را آماده اجرا داریم.

رئیس هیئت مدیره آب منطقه‌ای مازندران گفت: پروژه هراز و چالوس به این خاطر که بستر آن برای اجرا آماده است و دولت سالانه رقمی را هم برای اجرای برخی از مولفه‌های آن اختصاص می‌دهد از اولویت بیشتری برخوردار است. وی میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز در هراز و چالوس را حدود 700 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: تمایل داریم قرارداد دو پروژه را به صورت جداگانه یا مشترک با این شرکت چرا که این دو طرح به نوعی تکمیل‌کننده یکدیگر بوده و اهداف تامین آب برای دشت بزرگ هراز و مردم این منطقه که جمعیت بالغ بر یک میلیون نفر را دارا است به عهده دارند.

یخکشی با برشمردن ویژگی این دو طرح مهم افزود: کانال انتقال آب چالوس، کانالی به طول یک‌صد کیلومتر و ظرفیت انتقال آب 400 میلیون مترمکعب و طرح هراز شامل یک سد بزرگ به ظرفیت تنظیم 650 میلیون متر مکعب و ارتفاع 155 متر از پی، یک نیروگاه برق‌آبی به ظرفیت 25 مگاوات، یک خط انتقال آب به طول 100 کیلومتر و یک تصفیه‌خانه به ظرفیت چهار الی پنج متر مکعب در ثانیه و شبکه آبیاری و زهکشی آن در سطح 96 هزار هکتار است که با بهره‌برداری آن شاهد تحول مهم در سطح منطقه و کشور هستیم.

نماینده شرکت چینی نیز با اشاره به دیدگاه خوب رئیس جمهور کشورمان در تعامل با کشورها از اعتماد مدیرعامل و هیئت مدیره این شرکت به آنها تشکر کرد و گفت: ما علاقه‌مند هستیم در هر چهار پروژه پیشنهادی شما سرمایه‌گذاری داشته باشیم اما برای این منظور باید طرف چینی و طرف ایرانی به توافق برسند و لازم است دو طرف در سطح ملی تلاش کنند که این امر محقق شود و این انعطاف در طرف چینی وجود دارد و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی دو پروژه مهمی که اعلام کردید در اولویت پروژه‌های خود قرار دهند که به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت آب در این استان و اعتباری که دولت برای برخی از مولفه‌های این طرح‌ها گذاشته هرچه زودتر به توافق برسیم.

در این جلسه مقرر شد اطلاعات مورد نیاز برای انجام فایناس در دو هفته آینده رد و بدل شود و جلسات در سطح ملی به‌ویژه مسئولان وزارت نیرو و اقتصاد و دارایی برگزار شود تا سبب نتیجه شود./ش

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.