لس آنجلس تایمز نوشت: دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با درخواست‌های فزاینده قانونگذاران و کارشناسان هسته‌ای روبروست تا متن تازه ترین توافق هسته‌ای خود با ایران و اسناد مربوط به آن را منتشر کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی "لس آنجلس تایمز" در تحلیلی به قلم "پل ریشتر" نوشت : توافق یران و غرب روز یکشنبه اعلام شد. این توافق برای توافقی که ماه نوامبر با هدف توقف شش ماهه برنامه هسته‌ای ایران اعلام شد طرحی اجرایی ارائه کرده است. در این دوره زمانی، ایران و شش قدرت جهان تلاش خواهند کرد درباره توافقی بلند مدت توافق کنند. 

تاکنون ، متن تازه ترین توافق هسته ای با ایران و نیز متن توافق جانبی جداگانه ای که در آن جزئیات فنی و جزئیات دیگر اعلام شده منتشر نشده است.

"عباس عراقچی" مذاکره کننده هسته ای ایران این هفته به رسانه ها گفت این سند جانبی سی صفحه ای که وی درباره آن از کلمه انگلیسی nonpaper ( شفاهی ) استفاده کرد ، در برگیرنده جزئیات مهمی از جمله نحوه اجرای تحقیق و توسعه هسته ای در ایران و نیز نحوه حل اختلاف‌ها در زمان مذاکرات است.

دولت اوباما روز سه شنبه تاکید کرد سخنان عراقچی درست تعبیر نشده است و طرح مخفی وجود ندارد.

جی کارنی دبیر مطبوعاتی کاخ سفید به خبرنگاران گفت هر گونه سندی در ارتباط با اجرای توافق ژنو ، کاملا در راستای آنچه ما شرح داده ایم قرار دارد. طرح‌های فنی وجود دارد که در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار می‌گیرد. آژانس با بازرسی از سایت های هسته ای ایران و گزارش دادن در مورد تبعیت تهران ، این توافق را به اجرا می گذارد.

وی افزود: دولت آمریکا با پنج قدرت دیگر و ایران در مورد دسترسی به این متن فعالیت می کند. در عین حال ، ما باید با این طرف ها در مورد زمان و فرمت اطلاعاتی که منتشر خواهد شد همکاری کنیم.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که خواست معرفی نشود گفت کاخ سفید احتمالا با انتشار بخش هایی از این توافق ها موافقت خواهد کرد. در عین حال ، برخی جزئیات این توافق که این مقام آن را "تفاهم فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی" خواند محرمانه است. 

سناتور جان مک کین و لیندسی گراهام به همراه چند قانونگذار محافظه کار دیگر خواستار افشای متن توافق‌ها شدند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار