ماهیچه‌های اطراف ستون فقرات، از قوی‌ترین و در عین حال از کاربردی‌ترین عضلات بدن هستند که گرفتگی آن‌ها می‌تواند منجر به بروز دردهای ناراحت کننده در ناحیه پشت و گردن شود.

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: دردهای ناشی از گرفتگی عضلات، معمولا به قدری شدید هستند که حتی فرد به سختی می‌تواند از جای خود تکان بخورد زیرا ماهیچه‌های اطراف ستون فقرات از قوی‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین نقاط بدن هستند و گرفتگی آن‌ها می‌تواند منجر به بروز دردهای ناراحت کننده در ناحیه پشت و گردن شود. 

وی افزود: گرفتگی عضلات یکی از عکس‌العمل‌های حفاظتی و طبیعی بدن نسبت به مشکلاتی است که در ماهیچه یا رشته‌های عصبی اطراف آن پیش آمده. 

دکتر فرخانی تصریح کرد: گرفتگی پشت ممکن است به دلائل مختلفی بروز پیدا کند معمولا حرکات ناگهانی نامناسب ممکن است باعث کشش‌های شدید در بافت ماهیچه‌ها و عصبی شده و درد ایجاد کند. 

وی افزود: گرفتگی عضلات پشت گاهی هم می‌تواند نشانه‌های از وجود صدمات و مشکلات در قسمت‌های درونی ستون فقرات مثل مهره‌ها یا دیسک‌ها و زردپی‌ها باشد. 

دکتر فرخانی گفت: در اکثر اوقات انجام فعالیت‌های روزانه و معمول، البته با سرعت کمتر، بهترین و مناسب‌ترین قدم برای شروع یک دوره درمانی است. 

فعالیت‌های سبک به بهبود وضعیت فرد سرعت می‌بخشد پس باید از دراز کشیدن و استراحت‌های طولانی مدت خودداری شود. 

وی همچنین افزود: افرادی که به گرفتگی عضلات دچار شده‌اند، می‌توانند در ۷۲ ساعت اول گرفتگی عضلات، از کمپرسی سرد، کمپرسی گرم و موضع بندهای طبی مثل سینه بند یا گردن بند طبی استفاده کنند. 

دکتر فرخانی در رابطه با پیشگیری از گرفتگی عضلات گفت: برای پیشگیری از گرفتگی دوباره عضلات باید قدرت و توانایی عضلات و انعطاف پذیری ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و زردپی‌ها را افزایش داد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار