کوه‌خواجه در فاصله 30 کیلومتری جنوب غربی شهر زابل، جزو برجسته‌ترین آثار خشتی ایران است که به عنوان تخت جمشید خشت و گلی ایران نام گرفته است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان.، این کوه باستانی در 30 کیلومتری شهرستان زابل، به شکل ذوزنقه و از جنس سنگ‌های سیاه رنگ بازالت تشکیل شده و در میان ادیان اسلام، مسیحیت و زرتشت از تقدس خاصی برخوردار است، اوشیدا را در زبان اوستایی اَهونَه‌اَهورَنَه به معنای کوه خدا، اوشیدَرِنَه و اوشیدَم نیز می‌خوانند.

روایات زرتشتیان حاکی از آن است که در این کوه سوشانا (سوشیانت) نجات دهنده آیین مزدیسنا ظهور پیدا میکند.

اوشیدا بیشترین شرایط خط نیمروزی و رصدخانه نیمروز را داشته و از زمان زرتشت، سیستان میانه جغرافیایی و واقعی زمین تشخیص داده شده است.

کوه خواجه آثار و بناهاى باستانى مربوط به دوره‌هاى تاریخى متفاوت را در خود جای داده است، یکى از شاخص‌ترین بناهاى تاریخى این کوه، آتشکد‌هاى است که زمان ساخت آن به سده یکم بعد از میلاد باز مىگردد.

این آتشکده داراى یک تالار مرکزى در وسط و راهروهایى در اطراف آن است این بنا به سبک چهارتاقى‌هاى آن دوره ساخته شده است.

کوه خواجه قلعه‌اى عظیم و دژ شهرى منحصر به فرد بر جای مانده از دوره اشکانیان و ساسانیان است که تنها نمونه از دژ شهرهاى اشکانى باقى مانده در ایران است.

نقش و نگارهای به جای مانده روی دیواره‌های قلعه سام، هنرمندی ایرانیان کهن را به زیبایی به تصویر می‌کشد.

از دیگر بناهاى تاریخى واقع در این کوه می‌توان از کاخى نام برد مربوط به دوره ساسانیان که جلوه‌هاى معمارى خلاقانه و منحصر به فردش چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: کوه ، خواجه ، تخت جمشید ، خشتی ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.