استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه افزایش اشتغال و سواد خانم ها موجب افزایش نرخ باروری شده گفت : در صورتی که زوجین از نظر اقتصادی تامین باشند و امکان مراقبت از کودکانشان هم وجود داشته باشد نرخ باروری بیشتر خواهد شد .

دکتر معصومه فلاحیان استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه در همه جای دنیا کلینیک های تنظیم خانواده به منظور حفظ سلامت خانواده ، حفظ فاصله بین فرزندان و پیشگیری از حاملگی های ناخواسته و بدون برنامه فعالیت می کنند گفت : سوء تفاهم ایجاد شده در مورد تنظیم خانواده ها است که تصور می شود تنظیم خانواده ، برای کنترل جمعیت است ،در حالی که در همه کشور هایی که نرخ باروری پایین دارند و تا کشورهایی که نرخ باروری بالایی دارند ، فعالیت های تنظیم خانواده وجود دارد .

وی با اشاره به اینکه این کلینیک ها تحت نظارت سیاست گزاران بهداشت قرار دارند که روی روند جمعیت و حفظ تعادل جمعیتی نظارت می کنند افزود : در ایران فعالیت‌های تنظیم خانواده چندین سال بعد از کاهش واضح نرخ باروری شروع بکار نمود که در حال حاضر نرخ باروری حدود 8/1 می باشد که با تصمیم سیاست گذاران باید به حدود 1/2 برسد که لازم است از نظرات کارشناسان و تجربه کشورهای دیگر برای افزایش نرخ باروری استفاده شود .

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد : در کشور های مختلف مراقبت از کودک به عنوان شاخص مهم افزایش نرخ باروری است که ایجاد مهدهای کودک و مراقبت از کودک نقش بسیار تعیین کننده ای دارد .

وی با بیان اینکه دومین فاکتوری که ممکن است در کشورهایی مانند سوئد ، فرانسه و آلمان تجربه شده ، افزایش اشتغال و سواد خانم هاست که موجب افزایش نرخ باروری شده است ادامه داد : در صورتی که زوجین از نظر اقتصادی تامین باشند و امکان مراقبت از کودکانشان هم وجود داشته باشد نرخ باروری بیشتر خواهد شد .

دکتر فلاحیان در پایان با اشاره به اینکه شادی درون خانواده و بهبود ارتباط زوجین از جمله موضوعاتی است که از آن غفلت می شود خاطرنشان کرد : هر چه تنش خانواده کمتر و محیط شادتر باشد نرخ باروری بالاتر می رود .

انتهای پیام/
برچسب ها: نرخ ، باروری ، کودک ، کنترل ، شاخص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.