مشارکت بخش خصوصی در بازنگری قراردادهای نفتی، توزیع بنزین یورو 4 در هشت کلانشهر کشور و افزایش نرخ کارمزد جایگاه‌دارن در انتظار تشکیل جلسه شورای اقتصاد و ارزش 30 هزار ميليارد "دلاری منابع هيدروكربوري موجود در کشور از مهمترین عناوین خبری در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، موضوعات مهمی در عرصه نفت و گاز و پتروشيمي در طی 6 روز گذشته روز گذشته یعنی از شنبه29  دی ماه تا پنج شنبه  3 بهمن ماه در این حوزه منتشر شده است که از بین این اخبار تنها چند موضوع داغ و جریان ساز وجود داشت که در ادامه این گزارش به این موضوعات پرداخته مي شود.
حسینی از مشارکت گسترده بخش خصوصی در هم اندیشی بازنگری قراردادهای نفتی خبر داد و گفت: استفاده از تجارب و تعامل میان بخش دولتی و خصوصی زمینه را برای ترمیم و حفظ و ماندگاری قراردادهای نفتی فراهم می کند.

دبیر اجرایی هم اندیشی بازنگری در قراردادهای نفتی از ثبت همه دیدگاه ها و پیشنهادهای ارایه شده پیش و همزمان با برگزای آن رویداد به نام افراد و ارایه و انتشار آنها در مستندات هم خبر داد و گفت: رویکرد برگزار کنندگان هم اندیشی، فرصت سازی برای حضور حداکثری فعالان و متخصصان حوزه های مختلف صنعت نفت و گاز ایران در مساله بهبود قراردادهای نفتی است و از این رو دبیرخانه اجرایی نیز کوشش نموده است تا از تمام ابزارهای ارتباطی برای تعامل با بخش خصوصی و دولتی و جلب مشارکت آنان در بخش های مختلف هم اندیشی بهره مند شود.

رییس انجمن جایگاهداران CNG کشور گفت: بر اساس پیشنهاد صورت گرفته، قیمت کارمزد جایگاه‌های CNG بخش خصوصی باید از 40 تومان به 80 تومان افزایش یابد اما همچنان برای اعمال این قیمت منتظر تصمیم شورای اقتصاد هستیم.

اگر قرار باشد کارمزدی برای سال جاری تعیین شود، این رقم باید از 80تومان به ازای فروش هر مترمکعب گاز بیشتر باشد.

بر اساس پیشنهاد صورت گرفته، قیمت کارمزد جایگاه‌های CNG بخش خصوصی باید از 40 تومان به 80 تومان افزایش یابد اما همچنان بعد از گذشت چند ماه از ابلاغیه برای اعمال این قیمت منتظر تصمیم شورای اقتصاد هستیم.

معاون پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از توزیع بنزین یورو4 در هشت شهر کلان‌شهر که در معرض آلودگی هستند خبر داد و گفت: برنامه شش ماهه ای برای توزیع بنزین یورو 4 در این شهرها در اولویت قرار گرفته که تا خرداد سال 93 اجرا می‌شود.

خسروانی از توزیع بنزین یورو4 در هشت شهر کلان‌شهر که در معرض آلودگی هستند خبر داد و گفت: شهرهای اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، اهواز ، اراک و تهران هستند که به همین مظور برنامه شش ماهه برای توزیع بنزین یورو 4 در این شهرها در اولویت قرار گرفته که تا خرداد سال 93 اجرا می‌شود.

وی تأکید کرد: تمرکز شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بیشتر برای شهرهای بزرگ است به طوری که از 67 میلیون لیتر، 13میلیون لیتر در تهران مصرف می‌شود که این در حالی است که نزدیک 20درصد بنزین تولیدی در تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیش از 40 شرکت ایرانی همزمان با آغاز به کار چهارمین کنفرانس بین المللی صنعت احداث و انرژی آخرین دستاوردهای خود را در صنعت ساختمانی و انرژی در نمایشگاهی در حاشیه این کنفرانس عرضه کردند.

ظرفیت های کشور در حوزه مرتبه سازی ساختمانهای بلند و شهرسازی، مصالح ساختمانی، صنایع برقی و الکترونیکی مورد نیاز، درب و پنجره و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی از دیگر محصولاتی است که توسط شرکت های ایرانی در حاشیه چهارمین کنفرانس بین المللی صنعت احداث و انرژی عرضه شده است.

شركت نفت و گاز غرب با هدف حفظ محيط زيست و توسعه فضاي سبز واحد تصفيه پساب نفت شهر را راه اندازي كرد.

با مطالعات گسترده در منطقه عملياتي نفت شهر و بر اساس برنامه ريزي هاي قبلي و به دليل اهميت اين منطقه عملياتي و وجود چاههاي مشترك در اين منطقه و همچنين لزوم حفظ محيط زيست عمليات راه اندازي واحد تصفيه پساب نفت شهر در دستور كار قرار گرفت.

اين پروژه علاوه بر مزيت هاي زيست محيطي، مي تواند آب هاي توليدي حاصل از مراحل تفكيك نفت در اين واحد كه متشكل از مقداري نفت نيز هست را طي فرايندي به چرخه توليد باز گرداند.

تولید مجتمع های پتروشیمی واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر که به علت نشت گاز از خط لوله انتقال خوراک متوقف شده بود كه امروز از سرگرفته شد.

مجتمع‌هاي پتروشيمي ماهشهر روز گذشته (دوشنبه ٣٠ دی) به علت نشتی خط انتقال گاز ٣ اینچ به منطقه ویژه، توليد در اين منطقه متوقف شده بود كه با رفع مشكل امروز توليد اين واحدها از سرگرفته شد.

کاتوزیان با بيان اينكه تلاش هاي پژوهشگاه صنعت نفت تاكنون منجر به ارائه خدمات و محصولات در توسعه صنعت نفت شده است، گفت: اين مركز پژوهشي امروزه با داشتن بيش از 700 نفر نيروي متخصص و سرآمد در علم و دانش، توانسته گام هاي ارزشمندي در مسير توسعه و پيشرفت فناوري،علم و معرفت بردارد.

بدون شك تحقق اقتصاد مقاومتي، نيازمند بستر سازي در عرصه هاي خودباوري، ارتقا توان فكري و عملي، توليد ملي، تامين منابع انساني و مالي، سياستگذاري صحيح و كارآفريني است كه به يقين، تبيين اين مولفه ها با كمك دانشگاهيان، پژوهشگران و اصحاب علم و دانش محقق مي شود.

وي با بيان اينكه تلاش هاي پژوهشگاه صنعت نفت تاكنون منجر به ارائه خدمات و محصولات تاثيرگذار در روند رشد هر چه بيشتر صنعت نفت ايران شده است، افزود: اين مركز پژوهشي امروزه با داشتن بيش از 700 نفر نيروي متخصص و سرآمد در علم و دانش، توانسته گام هاي ارزشمندي در مسير توسعه و پيشرفت فناوري،علم و معرفت بردارد.

نایب رئیس مجلس با بیان این که نگاه رضایتمندانه نزدیک بین نمی تواند راه را برای پیشرفت و اقتصاد مقاومتی همواره کند گفت: اگر متولیان توسعه متناسب با نگاه چشم انداز بیست ساله حرکت نکنند رشد اقتصادی کشور به جای 8 در صد 4 تا 5 درصد منفی می شود.

وي با طرح اين سوال كه از رانت استثنايي و بي بديل نفت و گاز چگونه بايد استفاده كرد، گفت: آيا اين رانت بزرگ بايد ابزار قدرتمندي در دست دولت براي اعمال هزينه بيشتر، كاهش كارايي و بزرگ شدن آن و خلق شركت هاي دولتي ناكارآمد و پرهزينه باشد يا ابزاري باشد در خدمت اقتصاد ملي و رشد و توسعه سرمايه گذاري بخش غير دولتي.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه رانت نفت به عنوان بلای خانمانسوز زمینه آسیب فرهنگی؛ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را برای کشورهای دارای این سرمایه فراهم کرده است.

وی با اشاره به پیامدهای منفی اقتصاد نفتی، اظهار داشت: زمانی که رانت نفت در اختیار دولت باشد، فعالان اقتصادی برای استفاده از این رانت از تولید فاصله گرفته و به سمت نفت حرکت می کنند.

ابوترابی فرد خاطرنشان کرد: افزایش هزینه های جاری در سالهای اخیر در حالی صورت گرفته که همه تاکید می کنند برای اقتصاد مقاومتی حجم دولت باید کوچک شده و تصدی گری به بخش غیردولتی واگذار شود.

ابوترابي فرد اظهار داشت: بايد از فرصت تحريم ها، همانند دوران دفاع مقدس كه مصائب زيادي بر ما تحميل كرد اما دروازه استقلال و عزت ملي را به روي ما گشود، استفاده كنيم، زيرا تحريم ها همانند دفاع مقدس مي تواند در رشد بالندگي و افزايش قدرت نظام نقش مهمي را ايفا كند و مصيبت نفت را به موهبت نفت تبديل كند.

نایب رئیس مجلس با تاكيد بر ضرورت قطع رابطه دولت با درآمدهاي حاصل از نفت، گفت: اگر اين اتفاق مي افتاد، به طور قطع اكنون ما بوديم كه با تهديد بستن شيرهاي نفت مي توانستيم آمريكا و كشورهاي غربي را تهديد كنيم نه اينكه آنها ما را به محدوديت عرضه نفت تهديد كنند.

وی تقویت فرایندهای رانت جویی در کشور را یکی از آ ثار مخرب رانت نفت دانست و توضیح داد: وقتی رانت نفت در اختیار دولت باشد فعالان اقتصادی برای استفاده از این رانت از تولید فاصله گرفته و به سمت نفت حرکت می کنند. لذا وقتی انتقال از حوزه مولد به حوزه هایی که از رانت بهره می گیرند صورت می گیرد زمینه افول اقتصادی کشورهایی که از رانت نفت برای اداره کشور استفاده می کنند فراهم می شوند.

نائب رئیس مجلس خاطر نشان کرد: رانت نفت موجب می شود نظامهای سیاسی که با استفاده از این ثروت می خواهند کشور را اداره کنند استقلال واقعی را در درون خود احساس کنند.

مقدم گفت: هم اكنون ارزش منابع هيدروكربوري موجود بيش از 30 هزار ميليارد دلار است كه با استفاده از دانش و تكنولوژي روز مي توان درآمد حاصل از فروش فرآورده هاي آنها را به بيش از 100 هزار ميليارد دلار افزايش داد.

مقدم با بيان اينكه بايد به دنبال توليد محصولاتي با ارزش افزوده بالا باشيم، افزود: با استفاده از علم و دانش، فناوري هاي نوين و كارآمد و استفاده از روش هاي بهينه توليد، مي توان محصولاتي با ارزش افزوده بيشتر توليد كرد كه نتيجه آن به ارمغان آوردن رفاه و عدالت براي نسل هاي بعدي است.

وی گفت: هم اكنون در اقتصاد كشور به نفت به عنوان يك محصول توليدي كه از فروش آن درآمد حاصل مي شود، نگاه مي شود در حالي كه نفت، يك منبع تجديد ناپذير هيدروكربوري است و دارايي محسوب مي شود.

معاون پژوهش و فناوري وزير نفت ضمن تاكيد بر استفاده از انرژي هاي پايدار، نو و تجديد پذير، گفت: استفاده از انرژي هاي خورشيدي، باد و ژئوترمال بايد جايگزين مصارف انرژي در داخل شود و از نفت و ساير منابع هيدروكربوري تنها بايد به عنوان خوارك در زنجيره توليد ارزش استفاده كرد.

مقدم، صاردات نفت خام و انتقال منابع درآمد کلان ارزی خارجی به اقتصاد کشور و مصرف آن در هزینه‌های دولت و ایجاد فشار و تقاضا، عدم توازن عرضه و تقاضا به دلیل بنیه ضعیف اقتصادی در جذب منابع حاصله از درآمدهای صادرات نفت و ایجاد تورم قیمت ها، رویکرد واردات در کالاها و موادد قابل مبادله و انتقال و کاهش نسبی قیمت این نوع کالا در هنگام افزایش درامدهای نفتی و عدم نیاز به علم و تجاری‌سازی دانش بومی بدلیل واردات ارزان کالا و تجهیزات خارجی و تبدیل شدن تولید ناخالص داخلی به عنوان یک فعالیت پرمخاطره اقتصادی را از چالش‌ها و تهدیدهای وضعیت مطولب اقتصادی عنوان کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار