به طور متوسط از هر هکتار باغ بارور پسته استان سمنان دو تن و 950 کیلوگرم محصول برداشت می شود که در کشور شاخص و حائز رتبه اول است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان مزیت بارز تولید محصول پسته در این استان را بالاتر بودن متوسط عملکرد پسته از متوسط کشوری دانست.

لطف الله رضایی افزود: به طور متوسط از هر هکتار باغ بارور پسته استان سمنان دو تن و 950 کیلوگرم محصول برداشت می شود که در کشور شاخص و حائز رتبه اول است.

وی در خصوص سایر مزیت های تولید پسته در این استان گفت: کیفیت مطلوب و عملکرد پسته به دلیل وجود شرایط اقلیمی مناسب، وجود باد فصلی برای گرده افشانی، دانش بومی غنی اهالی محلی منطقه، وجود ارقام و ژنوتیپ های منحصر به فرد، حمایت ویژه بخش باغبانی کشور منطقه از باغداران، وجود بازار تازه خوری در مسیر جاده ترانزیت تهران – مشهد و خرید پسته تازه توسط مسافران، تقاضای بازار جهانی برای پسته به دلیل ارزش غذایی بالا و امکان ماندگاری و بسته بندی مناسب از جمله این مزیت ها است.

وی گفت: امکان استفاده مناسب از منابع آبی و افزایش بهره وری از آب و خاک و بازگشت سرمایه حاصل از سرمایه گذاری، مقاومت به خشکی و شوری و شرایط نامناسب آن و خاک که از ویژگی های منحصر به فرد پسته است و نیز قدمت دیرینه درختان پسته در استان سمنان و سازگاری آنها با شرایط گوناگون در دوره های مختلف از دیگر مزیت های تولید پسته در استان سمنان به شمار می رود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان یادآور شد: در این استان بیش از 13 هزار هکتار باغ پسته وجود دارد که بیش از 11 هزار هکتار آن بارور است و امسال حدود 33 هزار تن محصول از آن برداشت شد./ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.