معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان و نخست وزیر ترکیه بر لزوم تحقق هدفگذاری 30 میلیارد دلاری میان ایران و ترکیه تا سال 2015 تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) و پس از دیدار دوجانبه با "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه در نشست خبری اظهار داشت: روابط ایران و ترکیه رابطه بسیار خوب، دوستانه و برادرانه بوده و در سالهای گذشته این روابط روند رو به رشدی داشته است. 
 
وی در ادامه با اشاره به هدفگذاری اقتصادی دو کشور طی سالهای گذشته افزود: امیدواریم این هدفگذاری‌های اقتصادی که به میزان ۳۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۱۵ بوده است، محقق شود چرا که در جلسه امروز بر نهایی شدن آن تاکید داشته‌ایم. 
 
معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: در این جلسه همچنین در زمینه مسائل مورد علاقه و مهم دو کشور به خصوص در بخش اقتصادی به توافقات بسیار خوبی رسیدیم. 
 
جهانگیری با بیان اینکه در این جلسه موافقتنامه تجارت میان دو کشور نهایی شد، بیان کرد: در این جلسه در زمینه صادرات گاز میان دو کشور ایران و ترکیه به توافقات بسیار خوبی رسیدیم که امیدوارم این توافقات زود‌تر نهایی شود. 
 
معاون اول رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که سفر نخست وزیر ترکیه به کشورمان نقطه عطفی در روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان این دو کشور باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه نیز در این کنفرانس خبری اظهار داشت: امروز بنا به دعوت معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران بعد از دو سال به این کشور سفر کردم و از میهمان نوازی شما تشکر می‌کنم.
 
وی در ادامه با بیان اینکه امروز فرصتی پیدا کردیم تا روابط دوجانبه دو کشور را مرور کنیم، افزود: باید در همین جا ابراز خرسندی خود را در خصوص توافق دو کشور در زمینه نهایی شدن تجارت ترتیبی اعلام کنم.  
 
نخست وزیر ترکیه تصری کرد: امیدواریم که فرصت امضای توافقنامه مربوط به شوراهای عالی همکاری دو کشور در جریان سفر دکتر روحانی به ترکیه وجود داشته باشد.  
 
اردوغان با بیان اینکه تهران و آنکارا یک فاصله دوساعته با یکدیگر دارند، افزود: پایتخت‌های دو کشور از نظر فیزیکی بسیار شبیه یکدیگر هستند.  
 
وی ادامه داد: روسای کمیسیون‌های مشترک دو کشور و نمایندگان ویژه ایران و ترکیه، اراده و برنامه خوبی را زمینه‌چینی کرده‌اند تا روابط دو کشور را بیش از پیش تعمیق دهند.  
 
نخست وزیر ترکیه تاکید کرد: سال ۲۰۱۲ از نظر روابط دو کشور روابط برجسته‌ای بود؛ این سال روابط اقتصادی ایران و ترکیه به 21.8 میلیارد دلار رسید که یک روابط متوازن میان دو کشور بود.  
 
اردوغان افزود: متاسفانه این روابط در سال ۲۰۱۳ به ۱۳ میلیارد دلار تنزل پیدا کرد البته در این میان نیز با هدفگذاری‌های انجام شده در نظر داریم این روابط اقتصادی را تا سال ۲۰۱۵ به ۳۰ میلیارد دلار افزایش دهیم.  
 
نخست وزیر ترکیه با تاکید بر اینکه برای تحقق این اهداف، اراده سیاسی میان هر دو طرف وجود دارد، افزود: امیدوارم سال ۲۰۱۴ میلاد و تولد خوبی برای روابط دو کشور باشد و تجربه این سال بتواند هدف میلیارد دلاری سال ۲۰۱۵ را تحقق بخشد.  
 
اردوغان با اشاره به منابع انرژی نفت و گاز ایران گفت: این محصولات، استراتژیکی محسوب می‌شوند که ما می‌توانیم آن‌ها را بیش از گذشته دریافت کنیم، زیرا صنایع ترکیه به سرعت در حال پیشرفت است و ما نیز نیازمند انرژی و گاز طبیعی ایران هستیم.  
 
نخست وزیر ترکیه با تاکید بر اینکه باید گامهای مشترک براساس اصل برد- برد برداریم، گفت: ترکیه نیز می‌تواند محصولات متعددی را در اختیار ایران قرار دهد که در این رابطه وزرای اقتصادی دو کشور اقدامات مثبت و اثربخشی را انجام داده‌اند.  
 
وی افزود: تصور ما بر این است که اگر این برنامه‌ها به نقاط مشترکی رسیدند، باید به سرعت برای تحقق شدن آن‌ها گام برداریم و بر این باورم این دیدار برای تعمیق روابط دو کشور و انجام این تواقفات مفید خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار