فارن پالسی گزارش داد:

اروپایی‌ها بدون توجه به هشدارهای آمریکا به سمت بازار ایران در حرکت‌اند

"فارن پالسی" در گزارشی با عنوان "کاهش تحریم‌های ایران و تمایل شرکت‌های اروپایی برای فعالیت تجاری در جمهوری اسلامی" می‌نویسد: همزمان با کاهش تحریم‌ها علیه ایران، شرکت‌های اروپایی به سود بردن از این گشایش بین‌المللی چشم دوخته‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فارن پالسی، بر اساس اطلاعات موجود ، بیش از 100 شرکت آلمانی در حال حاضر با ایران داد و ستد دارند و رقبای اروپایی آنان اکنون در تلاش برای پیشی گرفتن از آنها و بدست آوردن این فرصت هستند. 

این پایگاه پیش‌بینی‌ کرد: زمانی که این شرکت‌ها برای فعالیت به سوی ایران سرازیر شوند، سرمایه گذاری‌های جدید آنها می‌تواند تا 20 میلیارد دلار به اقتصاد ایران تزریق کند. این یکی از آثار توافق‌نامه موقت بین ایران و کشورهای گروه موسوم به 1+5 متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان است که نوامبر گذشته در ژنو امضا شد. در نتیجه، بسیاری از شرکت‌های اروپایی اکنون در تلاشند از این فرصت ایجاد شده نهایت استفاده را ببرند.

"دیوید کوهن" معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا اخیرا اعلام کرد: "پیام ما به همه شرکت‌ها این است که امکان تجارت با ایران میسر نیست. اکنون زمان تعامل با ایران نیست، آن روز ممکن است برسد اما امروز زمان آن نیست." اما نهادهای اقتصادی اروپایی به این پیام‌ها گوش نمی‌دهند و آلمان - مهمترین شرکت تجاری ایران در اتحادیه اروپا- ظاهرا این مسیر را در پیش گرفته است. نهادهای اقتصادی آلمان واقعا هیچوقت ایران را ترک نکردند، حتی پس از تحریم‌های نفت و گاز اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران، آلمان در سال 2012 به ارزش سه میلیارد و 400 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرد و صادراتش به این کشور بین ژانویه و سپتامبر سال 2013 مجموعا به یک میلیارد و 800 میلیون دلار رسیده است. 136 شرکت آلمانی در جمهوری اسلامی ایران فعال هستند. 

"اوا زینک" سخنگوی اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان در این خصوص گفت موسسات اقتصادی آلمان تجهیزات تخصصی و پیشرفته لازم برای اجرای طرح‌های صنعتی بزرگ را در اختیار ایران قرار داده‌اند. به عنوان مثال "بومافا " که یک شرکت مستقر در شهر صنعتی بوخوم است در این زمینه فعالیت‌های زیادی داشته و دریچه هایی با تکنولوژی بالا به ایران صادر کرده است. شرکت "جمو" که یک شرکت مهندسی فعال در زمینه سیستم‌های اندازه‌گیری و دریچه است نیز در فهرست شرکت‌های فعال در این زمینه قرار دارد.

دیگر شرکت‌های اقتصادی آلمانی نیز در اجرای طرح‌های زیرساختی شهری بزرگ در ایران همکاری کرده‌اند. شرکت "هرنکنخت"   که یک شرکت آلمانی فعال در حفر تونل است برای احداث خطوط مترو و نیز اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب در ایران کار کرده است. سخنگوی این شرکت در این خصوص گفته است فروش شرکت "هرنکنخت "در ایران مجموعا در سال 2013 بالغ بر 680 هزار دلار بوده است.

مقامات آلمانی تلاش کرده‌اند اشتیاق برخی از این شرکت‌ها را برای معامله و فعالیت اقتصادی در ایران فرو نشانند اما در دستیابی به این هدف همانند سایر همکاران خود در واشنگتن موفق نبوده اند. 

براساس این گزارش، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان سیاست‌های "دلسردکننده‌ای " را برای مانع شدن از فعالیت‌های تجاری محسوس بین ایران و آلمان و داد و ستدهای تجاری با این کشور اجرا کرده است. با این حال به نظر می‌رسد این سیاست‌ها تاثیر چندانی نداشته است. برخی سیاستمداران نیز حتی تلاش کرده‌اند نقش دلال را بین نهادهای اقتصادی آلمان و ایران ایفا کنند و در این راه خودشان درگیر برخی موضوعات ناخوشایند شده‌اند. اواخر ژانویه گذشته والتر مامپر شهردار سابق برلین خواستار لغو کامل تحریم‌ها علیه ایران شد.

شرکت های آلمانی در میان شرکت‌های اروپایی در شتاب خود برای فعالیت تجاری با ایران تنها نیستند. حتی هلند در حال ورود به این عرصه است. "یوهانس دوما" سفیر هلند در ایران اواسط ژانویه گذشته در پایگاه اینترنتی توتیتر نوشت وی در جلسات متعددی برای ملاقات با بازرگانان علاقمند در ایران شرکت کرده است. 

وی در ادامه می گوید یکی از موضوعات این گفتگوها ، صادرات قطعات یدکی برای صنایع کشاورزی و هواپیمایی ایران بوده است. "دوما" در حالی که توضیح می دهد تحریم ها علیه ایران هنوز به قوت خود باقی است می نویسد فعالان تجاری قدیمی درباره فرصت های تجاری در ایران " به طور محتاطانه ای خوشبین" هستند.

فارن پالسی ادامه می‌دهد: صنعت انرژی ایران به منزله یک معدن طلای بالقوه برای کشورهای اروپایی محسوب می‌شود و شرکت های اروپایی به دنبال یافتن راههایی برای ورود به این بخش هستند: مقامات شرکت رویال داچ شل ، شرکت نفت و گاز انی ایتالیا و شرکت نفت و گاز " او ام وی" اتریش دسامبر گذشته با وزیر نفت ایران در وین دیدار و درباره سرمایه گذاری‌های بالقوه آینده در توسعه میادین نفتی ایران گفتگو کردند.

همان ماه، وین هیئتی را از اتاق اقتصادی فدرال اتریش به ایران اعزام کرد. این نشست در واقع نخستین تماس قابل توجه اتریش با جمهوری اسلامی ایران طی سال های گذشته محسوب می شود و به نظر می رسد وین مصمم است سهمی در تجارت با ایرانیان به دست آورد.

روزنامه اتریشی "کوریر" به نقل از "ریچارد شنز" قائم مقام رئیس اتاق اقتصادی فدرال اتریش در ماه ژانویه نوشت دلیلی برای پیروی از قوانین امریکا در خصوص داد و ستد با ایران وجود ندارد.

این گزارش ادامه می‌دهد: فرانسه نیز روابط اقتصادی خود را با ایران تقویت کرده است. نشریه وال استریت ژورنال اخیرا تایید کرد نمایندگان برخی از بزرگترین شرکت‌ها در پاریس قرار است اوایل فوریه برای گفتگو در خصوص روابط تجاری جدید احتمالی با ایران راهی این کشور شوند. این شرکت‌ها که نمایندگان خود را به ایران می فرستند شامل شرکت‌های جی دی اف سوئز، شرکت تولید و توزیع برق آلستوم، سفران، شرکت‌های خودروسازی فرانسوی پژو و رنو و نیز بی ان پی پاریباس از بزرگترین شرکت های گروه بانکداری جهان هستند.

این پایگاه اینترنتی می‌نویسد: با این حال هنوز موانع قابل توجه برای شرکت های اروپایی که امیدوار به فعالیت در ایران هستند، وجود دارد. اما به رغم وجود این خطرات، شرکت های اروپایی خواستار سرمایه‌گذاری قابل توجه زمانی و منابع در ایران هستند، که این نشانگر تمایل جدی آنها به تبدیل گشایش کنونی به واقعیتی دائمی است.

"اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس جمهور ایران اخیرا اعلام کرد در حال حاضر بسیاری از شرکت های اروپایی با شرکت های ایرانی تماس گرفته‌اند و تمایل خود را برای گسترش همکاری‌های دوجانبه ابراز کرده‌اند.

وی تاکید کرد: ایران در موقعیتی در منطقه و در عرصه بین‌الملل قرار دارد که موانع بر سر راه توسعه آن باید از میان برداشته شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار